webwinkel - de Goedkoopste Manieren om Zaken te Doen

Veel mensen willen graag hun eigen bedrijf, maar een gebrek aan kapitaal of kennis staat veel mensen in de weg.

Een webshop openen is de perfecte manier om de basics van het handel drijven te leren en is een goede eerste stap naar succesvol ondernemerschap. Beginnen met een webshop vereist geen grote investering, maar heeft wel de potentie om veel winst te boeken. Of een webshop succesvol wordt hangt voornamelijk af van de marketingaanpak, maar ook van het businessconcept en de aangeboden producten.

Overweeg één van de goedkoopste manieren om zaken op het internet te doen: registreren als een onafhankelijk ondernemer. Alles wat je nodig hebt is een goede website – een online winkel – en waarschijnlijk een kantoor en/of een opslagplaats. De opslagplaats kan zelfs weg gelaten worden, om zo zonder enige voorraad te beginnen en simpelweg te werken volgens het dropshipping model.

Bij het ontwerpen van een webshop is het belangrijk om de uiterste aandacht te besteden aan de gebruikersinterface. Dit bepaald namelijk het gebruiksgemak van klanten tijdens het navigeren door de website en dus ook of ze de gewenste producten gemakkelijk kunnen vinden en bestellen. Een prettige ervaring op jouw webshop helpt om klanten daadwerkelijk hun producten te laten komen en, bovendien, dat ze terug komen of jouw webshop zullen aanraden aan anderen.

webwinkel - de Goedkoopste Manieren om Zaken te Doen

Alle belangrijke informatie op de website moeten duidelijk worden afgebeeld: contactinformatie moet zichtbaar zijn, de “zoek” functie moet gemakkelijk te vinden zijn en alle pagina’s moeten snel laden. Voorkom het overladen van de website met onduidelijke of onnodige content. Beperk je tot het maken van goede kwaliteit foto’s, accurate productbeschrijvingen en vergeet niet om ruimte over te laten voor gebruikersfeedback en opmerkingen en/of reviews.

Verder speelt de categorisatie van de producten en het zoek systeem een belangrijke rol in de gebruikerservaring. Om potentiele verwarring te voorkomen moeten de producten geordend en verdeeld worden in verschillende categorieën. Een andere belangrijke functie is de klanthulp en ondersteuning. De makkelijkste manier om te beginnen is om klanten simpelweg contactinformatie zoals jouw telefoonnummer of e-mail adres te geven. Maar overweeg met de tijd – wanneer je webshop groeit – om een hulpsysteem of een online chat te implementeren. Hierdoor zal het klantvertrouwen groeien aangezien de website dan meteen al een vangnet voor potentiële problemen en fouten heeft.

De ontwikkeling en de promotie van een webshop zijn sterk afhankelijk van elkaar. Het is daarom vaak het beste om beide services van hetzelfde bedrijf te gebruiken. Op deze manier hoef je maar met één team te werken en weet je zeker dat dit team jouw website binnenstebuiten kent en jouw promotiebenodigdheden goed kan inschatten.

Wil je meer weten over webshops? Lees dan ons artikel: De webshop vanuit het Klantperspectief

Ontwikkelingsfases van een webshop

  • 1

    Voorproject werk

    • Voordat we onze samenwerking beginnen nemen we de tijd om elkaar beter te leren kennen. Tijdens deze fase zullen we samen de projectdoelen identificeren en de implementatiefases uitlijnen.
    • Cliënt vergadering: Jouw project krijgt een persoonlijke manager waarmee je een meeting zult hebben op een locatie naar jouw keuze. Tijdens deze eerste ontmoeting kun je van alles vragen en kun je aangeven hoe je het project graag uitgevoerd ziet. Daarnaast kun je ons werk zien om een duidelijker beeld van de mogelijkheden te krijgen.
    • Commercieel aanbod: Na deze eerste stappen zullen we een persoonlijk commercieel aanbod maken. Dit aanbod zal de verschillende ontwikkelingsfases, de bijbehorende deadlines en het totale projectbudget uitlijnen.
    • Contract ondertekenen: Nadat je ons aanbod hebt doorgenomen zullen we samen het contract ondertekenen. Vervolgens zal al het werk volgens dit contract uitgevoerd worden.
  • 2

    Technisch ontwerp, prototype en design

    • De ontwikkeling van een webshop begint met een technisch ontwerp, gevolgd door de websitestructuur en verscheidene prototypes.
    • Technisch ontwerp: Om te zorgen dat het project aan jouw eisen voldoet maken we eerst een technisch design. Dit design zal je samen met jouw project manager maken. Hierin bepaal je de verschillende secties en productcategorieën van de online winkel samen met de gewenste websitefuncties.
    • Ontwikkeling van het prototype: Nadat we de we het technisch design hebben ontvangen, zullen we een prototype van de toekomstige webshop ontwikkelen. Tijdens deze fase zullen we een globaal beeld geven zodat je alvast een idee van het voltooide product zult krijgen.
    • Design: Dit is één van de belangrijkere en interessantere fases waar de designer alle elementen van de gebruikersinterface zal uittekenen.
  • 3

    Full stack development en integratie

    • Deze fase verandert de lay-out plaatjes in "levende" elementen die weergeven en gebruikt kunnen worden in een webbrowser.
    • Layout: De lay-out designer verdeelt de lay-outs in verschillende elementen en verdeelt deze over statische html pagina’s. Hiervoor gebruiken we moderne lay-out tools zoals: CSS3, HTML5, Less/Sass, Gulp, Javascript en AngularJS.
    • CMS configuratie: Het management systeem zal worden geïnstalleerd en geconfigureerd op de host website. Je kunt kiezen voor een persoonlijk aangepast CMS of een voorgeprogrammeerd CMS zoals: Magento, Shopify of Woocommerce.
    • Extra functie(s) programmeren: Tijdens deze fase ontwikkelen en integreren we alle functies die niet in het CMS zitten. Hieronder vallen bijvoorbeeld functies zoals het reserveren en bestellen van producten, het berekenen van de totale kosten, productvariaties en suggesties, een hulpsysteem en een chat service.
  • 4

    Content, testen en lanceren

    • Content voorbereiden en de website voltooien: We vullen de website met teksten, foto’s, product samples en beschrijvingen. Unieke content is hier een vereiste om de webshop effectief te promoten.
    • Producten importeren (indien deze functie nodig is).
    • Testen: Voordat uw website openbaar toegankelijk wordt, zullen we eerst samen de functionaliteit testen. Tijdens deze fase identificeren we alle fouten en zorgen we ervoor dat deze opgelost zijn voordat de website online gaat.
    • Lanceren van de website: Dit is praktisch gezien het “geboortecertificaat” van jouw webshop. De webshop krijgt zijn officiële naam en kan worden gebruikt door jouw eerste klanten en/of cliënten.
  • 5

    Ondersteuning en onderhoud:

    • Het managen van een groeiende webshop vereist regelmatig onderhoudswerk. Onderschat nooit de waarde van zorgvuldig onderhoud, want nalatigheid op dit gebied gaat ten koste van de gebruiksvriendelijkheid van je website en uiteindelijk dus ten koste van je klanten. Klik hier om meer te lezen over website onderhoud.
  • 6

    Marketing en promotie

Onze projecten

Rocket Minds IT implementaties: Websites, (mobiele) applicaties, webshops, prijswinnende designs en digitale marketing.