juiste domainnaam

Het kiezen van een goede domeinnaam is geen gemakkelijke taak, maar het is wel van groot belang.

Een goede domeinnaam kan helpen om je website snel een bekend domeinmerk te maken, terwijl een slechte domeinnaam kan zorgen dat je website te moeilijk te onthouden is om bekend te worden.

Hier zijn 7 stappen die je kunnen helpen om een tot een goede domeinnaam voor jouw website te komen:

  • 1

    Ontdek je eigen bedrijf

    Tijdens de eerste stap gaat het erom dat je goed bedenkt waar jouw merk voor staat, zodat je de domeinnaam kunt koppelen aan het idee van jouw merk. Dit kan nog een breed concept zijn, maar het is een goede eerste filter in je zoektocht naar een domeinnaam.
  • 2

    Trefwoorden

    Bedenk trefwoorden die bij jouw organisatie passen. Deze zijn vergelijkbaar met de hashtags die je op jouw officiële social media zou gebruiken. Dit hoeft geen hoofdfactor te zijn, maar het kan helpen bij het genereren van nieuwe ideeën voor jouw domeinnaam.
  • 3

    Vermijd veelgebruikte woorden

    Bij het samenstellen van een domeinnaam met behulp van vele standaard woorden loop je het risico om te verdwalen in het enorme bos van vergelijkbare domeinnamen.
  • 4

    Memorabel

    Probeer een combinatie te vinden die gemakkelijk te onthouden is, dit kan zowel visueel als akoestisch zijn.
  • 5

    Meertalig

    Probeer bewust te zijn hoe jouw domeinnaam zal klinken in internationale talen zoals Engels, Frans, Duits of Spaans (afhankelijk van jouw doelgroep). Als het een Engelse domeinnaam is, zorg er dan voor dat het ook makkelijk te lezen en uit te spreken is voor lokale gebruikers.
  • 6

    Locatie

    Denk na over de geografische locatie van jouw organisatie. Als je een restaurant of hotel hebt, bijvoorbeeld, dan kun je overwegen om de naam van de stad, het dorp, of de regio in de domeinnaam te verwerken.
  • 7

    Extensie

    En dan als laatste: kies de extensie die je wil kopen. Er zijn momenteel veel extensies te vinden voor Top Level Domeinnamen.
    Hier vind je een volledige lijst

    Probeer dubbele domeinen zoals yourdomain.free.com te voorkomen. Deze besparen je een paar euro, maar geven een goedkope uitstraling en komen niet serieus over waardoor je geen vertrouwen opwekt en zo potentiële klanten/cliënten zult mislopen.

Bel mij terug

Bel ons op +31 (0)6 156 447 86, mail naar
info@rminds.nl of laat je gegevens achter zodat wij je kunnen terugbellen

Er zijn verschillende opties voor een domeinextensie:

  • Lokale domeinextensie (.nl) – wordt meestal gebruikt voor lokale organisaties
  • Internationale domeinextensies (.com, .net, .org, .info, .eu) – worden gebruikt voor organisaties die zich richten op de internationale markt. Je kunt ook het volledige pakket van internationale domeinnamen kopen en een “redirect-beleid” opzetten zodat alle extensies naar jouw website zullen leiden.
  • Specifieke domeinextensies (.winkel, .voedsel, .gallery, .mail, .tech) – worden gebruikt om de branche van een bedrijf te benadrukken
  • Innovatie focus extensies (.IO) – worden meestal door (IT) Startups gebruikt

Onze projecten

Rocket Minds IT implementaties: Websites, (mobiele) applicaties, webshops, prijswinnende designs en digitale marketing.