Logo Variaties Zij

Sta je op het punt om een nieuw bedrijf te beginnen? Of wil je jouw bestaande bedrijf "rebranden"? Dan is jouw bedrijfslogo een belangrijk element om over na te denken.

Een logo is een van de belangrijkste identiteitselementen van een bedrijf; het logo is het voornaamste element dat mensen zullen herkennen. Het is dus belangrijk dat jouw logo overeenkomt met het imago dat je als bedrijf wil uitdragen.

Er zijn verschillende soorten logo's en deze logo's dragen allemaal een bepaald idee met zich mee:

  • Sjabloon logo: De snelle en betaalbare aanpak, maar niet uniek en daarom afgeraden.
  • Geletterd logo: Deze draagt een business en professionele stijl uit.
  • Symbolisch logo: Een grafisch beeld van een bedrijf.
  • Persoonlijk logo aan de hand van een schets: De beste keuze als je al een idee hebt hoe jouw logo er uit moet zien.
  • Persoonlijk logo (onderzocht): Laat ons het beste logo onderzoeken voor jouw bedrijf.

In de meeste gevallen raden we onze cliënten aan om de bedrijfsnaam bij het logo te plaatsen. Er zijn maar weinig bedrijven die het gelukt is om hun logo herkenbaar te maken met alleen een icoon of een symbool. In de praktijk is dit alleen mogelijk door immense marketinginvesteringen en door al jaren op de markt aanwezig te zijn.

Succesvolle voorbeelden zijn het Nike symbool, het Windows icoon van Microsoft, en Absolut Vodka die de vorm van hun fles herkenbaar wist te maken door visuele marketing strategieën gebaseerd op dezelfde vorm.

Hieronder zie je verschillende logo variaties voor onze cliënt Beyli Logistics

Kleuren spelen een belangrijke rol in het uitstralen van een bedrijfsidentiteit. Warme kleuren zoals geel, roze, rood en oranje trekken bijvoorbeeld focus aan. Ze hebben een sterke “energie” en zijn perfect voor marketingstrategieën die gefocust zijn op verkoop. Blauw daarentegen, is rustig en conservatief. Deze kleur is zacht voor het menselijke oog en wordt geassocieerd met hoge standaarden en een professionele aanpak.

Eerst nadenken over de kleur die jouw bedrijf moet vertegenwoordigen is dan ook de perfecte plek om te beginnen. Kleuren maken het makkelijker om een logo te onthouden. Kodak is geel, Coke is rood, Pepsi is blauw, PostNL is oranje en FedEx is rood en paars bijvoorbeeld. De juiste kleur heeft de potnetie om jouw bedrijfsidentiteit een nieuw leven in blazen, maar pas wel op dat je niet dezelfde kleur als de concurrentie gebruikt.

Hoe zit het dan met logo's die alleen bedrijfsinitialen gebruiken? Dat hangt er voornamelijk vanaf hoe mensen een bedrijf onthouden en uitspreken. General Electric is bijvoorbeeld een lange naam, dus GE is een perfect logo omdat mensen het beschouwen als de bijnaam van het bedrijf. Hetzelfde geldt voor FedEx in plaats van Federal Express, of IBM voor International Business Machines. Dus hoe denk je dat mensen Minnesota Mining and Manufacturing zouden interpreteren? Om het gemakkelijker te maken, werd het simpelweg 3M Company - een naam die makkelijk te onthouden is.

Sketching

Een bijnaam is hoe mensen je willen noemen en het heeft dusvaak geen zin om deze af te dwingen. Als mensen graag de volledige naam willen gebruiken, dan is dit de naam die jouw logo moet uitdragen. “Metropolitan Life” is “MetLife” geworden, maar “New York Life” zal altijd “New York Life” blijven.

Heb je vragen of wil je een offerte voor het ontwikkelen van jouw eigen logo of bedrijfsidenteit? Neem dan contact met ons op:

Rotterdamsedijk 417A, 3112AP, Schiedam

+31 (0)6 156 447 86

info@rminds.nl

ma-vr: 09:00 uur tot 17:00 uur

Onze projecten

Rocket Minds IT implementaties: Websites, (mobiele) applicaties, webshops, prijswinnende designs en digitale marketing.