Zodra startups hun businessidee uitgedacht hebben en het team klaar is, wordt het tijd om het eerste echte product te ontwikkelen. Echter, aangezien wereldwijd bijna elke 3 seconde een nieuwe startup wordt opgericht gaat elke startup een fikse competitie tegemoet (GEM National Report). Bovendien, slechts 10% van de startup ideeën overleven de startup fase, dus het is extra belangrijk om een product te ontwikkelen dat daadwerkelijk waarde toevoegt aan de markt waar het op gericht is.

Om ervoor te zorgen dat mensen je product willen, leuk vinden én bereid zijn er voor te betalen, is het essentieel dat je startup de doelgroep goed leert kennen. Beginnen met een Minimum Viable Product (MVP) in plaats van een volledig uitgewerkt product is de ideale methode om dit te doen. Een MVP bevat alleen die features die nodig zijn om de primaire functie te laten werken (dat wat de app viable maakt) wat zowel ontwikkelingskosten als tijd bespaart. Echter, een MVP is meer dan een klikbare demo of UX prototype; het is de meest “uitgeklede” versie van de volledige applicatie waar de startup voor opgericht is.

Voordelen MVP

Door eerst een MVP te ontwikkelen voor de volledige applicatie, kan je startup meteen de interactie aangaan met de early adopters van je product. Vervolgens kan je startup feedback verzamelen, obstakels omzeilen en elke nieuwe versie richten op het beter van dienst zijn van de doelgroep in plaats van willekeurige “leuke” of “handige” features te verzinnen die misschien goed ontvangen worden. Hierdoor kan het geld en de energie van je startup gericht worden op de stap die er het meest toe doet, waardoor je investeringen beter doordacht zullen zijn. Het is dan ook niet verrassend dat 80% van de startup ideeën die doorgebroken zijn begonnen als MVP.

Aangezien je MVP getest wordt door echte gebruikers, zal je team antwoorden krijgen op vragen zoals:

  • Welke features bevallen goed bij de doelgroep?
  • Komt dit overeen met de primaire functie van de applicatie of moet deze bijgesteld worden?
  • Is de doelgroep bereid om voor onze applicatie te betalen?
  • Hoeveel is de doelgroep bereid om te betalen?
  • Hoe kunnen we onze applicatie verder ontwikkelen om de doelgroep nog beter van dienst te zijn?

De antwoorden op deze vragen zullen de UI en UX van je applicatie optimaliseren, waardoor de primaire functie van de app duidelijk wordt en deze intuïtief in gebruik zal zijn. Hierdoor kan je startup blunders voorkomen zoals Microsoft die de startknop voor Windows 8 verwijderde simpelweg omdat hun focus groep daarom vroeg. Het gevolg van het verwijderen van 1 knop maakte Windows 8 één van de minst geliefde besturingssystemen van Microsoft ooit.

Investeerders overtuigen

De feedback verzameld van de doelgroep helpt om onnodige features weg te laten, een duidelijk pad uit te stippelen voor je bedrijf en de bijbehorende kosten te berekenen. Hierdoor is je startup gewapend met de perfecte tools om het product te pitchen bij investeerders, namelijk een werkende prototype waarvan:

  • De primaire functie bepaald is
  • Verschillende feedback getallen verzameld zijn
  • De prijs dat de doelgroep bereid is te betalen gevalideerd is
  • De tijdlijn voor ontwikkeling gecontroleerd is
  • De kosten voor elke volgende stap berekend is

Hierdoor kunnen investeerders gemakkelijk berekenen wanneer hun investering geld opbrengt. Daarbij hoeven ze zich geen abstract idee in te beelden, aangezien je MVP investeerders meteen een tastbare look & feel geeft van het product dat je startup zal ontwikkelen.

Dus, hoewel de snelheid van technologische ontwikkeling oneindige ontwikkelingsmogelijkheden faciliteert, zorgt het er ook voor dat markten sneller verzadigen. Het willen creëren van de “perfecte” oplossing kan er dus voor zorgen dat je startup idee niet meer nodig is wanneer het klaar is. Op dat moment heeft je team niet alleen een nutteloos product gemaakt, maar zit het ook nog eens met schulden. Een snelle lancering is dus belangrijker dan een alomvattend product. Aangezien MVPs over het algemeen binnen 2-3 maanden ontwikkeld worden, bieden ze de perfecte oplossing voor het huidige technologische klimaat.

Ontwikkel je eigen MVP

Onthoud goed, je MVP moet de waarde toevoegen waar het voor bedoelt is en moet aantrekkelijk genoeg zijn om een groep early adopters aan te trekken. Als je MVP in staat is om deze eerste vereisten te tackelen, zal elke volgende versie je product op natuurlijke wijze naar perfectie leiden. Als je benieuwd bent naar de MVP mogelijkheden voor jouw startup idee, klik dan hier contact met ons op te nemen voor een gratis introductiemeeting.

Onze projecten

Onze projecten zijn representatief voor onze kerncapaciteiten en hier ziet u enkele succesverhalen waarin ze toegepast zijn in klantscenarios.