minimum viable product

Onlangs schreven we een artikel over waarom MVP’s (Minimum Viable Products) de beste route naar startup succes zijn, maar in dit artikel gaan we in op de daadwerkelijke ontwikkeling van een MVP. Aangezien je MVP specifiek daar is om jouw startup concept te valideren en te ontdekken wat de doelgroep wil van een product en/of dienst als de jouwe zonder te veel geld te investeren, is het belangrijk om dit slim aan te pakken. Daarom hebben we succesvolle MVP-richtlijnen verzameld om je te helpen tijdens de ontwikkeling van je eigen MVP.

Bel mij terug

Bel ons op +31 (0)6 156 447 86, mail naar
info@rminds.nl of laat je gegevens achter zodat wij je kunnen terugbellen

Onderzoek!

ABijna de helft van de startups falen omdat de doelgroep niet de toegevoegde waarde ervan inzien. Effectieve manieren om de toegevoegde waarde perceptie van je doelgroep te achterhalen zijn:

  • 1

    Benader je doelgroep en ga de interactie met potentiële eindgebruikers aan:

    Aangezien er niemand in je eigen kantoor is die je precies gaat vertellen wat je doelgroep wil is het belangrijk om deze informatie zelf te gaan halen.

  • 2

    Valideer je primaire functies:

    Dit kan zo simpel zijn als een enquête naar je doelgroep sturen, maar het is nog beter om ze een prototype van de functies die je wilt bieden te laten ervaren. Dit helpt je om onnodige “leuke en/of handige” functies te elimineren en je MVP te focussen op wat je doelgroep daadwerkelijk wil.

  • 3

    Temper je verwachtingen:

    Hiermee bedoelen we dat het belangrijk is om te focussen op waarom je in eerste instantie voor een MVP koos, namelijk om je doelgroep te bereiken, je primaire functie te valideren, te experimenteren met verschillende look & feels en zoveel mogelijk echte gebruikersfeedback te verzamelen. Je verwachtingen omtrent je briljante idee kunnen verwoest worden, dus focus jezelf en laat je niet uit het veld slaan!

Storytelling

Hoe geniaal je product en/of service ook is, waar mensen voor vallen is waar je voor staat en hoe dit je naar het ontwikkelen van jouw idee heeft geleid. Beschrijf duidelijk het praktische nut en hoe je waarde aan het leven van je doelgroep toevoegt. Zorg ervoor dat je jouw verhaal richt op early adopters en innovators, want dat zijn degenen die open staan voor het “upgraden” van hun leven. Zodra een aantal van deze mensen overtuigd zijn is het penetreren van de markt een stuk gemakkelijker.

Specificeer je Applicatiefeatures

Neem de tijd om een complete lijst van je doelen te maken. Zorg ervoor dat ze haalbaar zijn en controleer dit door alle benodigde stappen volledig uit te schrijven. Maak vervolgens een lijst van alle operationele processen die nodig zullen zijn – wees zo uitgebreid mogelijk! Maak daarna een lijst van al je applicatiefuncties en splits deze op in essentiële en “leuke en/of handige” functies (e.g. social media login of gepersonaliseerde profielen). Onthoud dat een MVP niet meer dan 1 of 2 van dat laatste nodig heeft en loop je lijst nog één keer na, want als bedenkers zijn we altijd bevooroordeeld over wat essentieel is.

User Journey

Als het goed is heb je nu een duidelijk beeld van jouw applicatiefunctionaliteiten, dus nu is het tijd om de verschillende schermen van je app uit te tekenen en te visualiseren wat jouw eindgebruikers zullen zien. Begin met je startscherm en maak aparte schermen voor iedere actie die volgt. Je kunt dit met potlood en papier doen en elke knop beschrijvingen, maar je kunt ook flowcharts of digitale Wireframes gebruiken. Waar mogelijk, neem tijdens deze fase ook de tijd om anderen te vragen hoe zij hun user journey graag zouden hebben.

Technische Input

Tenzij je vanaf het begin al met een design- & ontwikkelingsteam aan het werk bent, is dit het moment om te zoeken naar professionele input. Laat ze alles laat zien wat je tot nu toe hebt gedaan en vraag wat zij denken dat de essentiële functies zijn – dit kan je MVP nog verder reduceren en je onnodige ontwikkelingskosten besparen. Als het IT-bedrijf niks op je project heeft aan te merken, dan kun je waarschijnlijk beter met een andere partij gaan praten! Voordat jij en je IT-partner alles duidelijk in beeld hebben voor de ontwikkeling heb je 1 a 2 meetings nodig om de MVP-ontwikkelingsdoelen uit te lijnen en dan nog 1 of 2 om precies te bepalen hoe jullie dit technisch gezien gaan aanpakken.

Keep It Simple (KIS)

Onthoud dat je een MVP aan het ontwikkelen bent! Tijdens deze fase gaat het om het besparen op ontwikkelingskosten en om feedback op je product te krijgen. Dus, reduceer je MVP nog één keer en zorg ervoor dat eindgebruikers altijd hun doelen binnen 3 stappen kunnen bereiken (deze regel geld trouwens ook voor complete applicaties). Zie dit als een spellingscheck en betrek je IT-professionals hierbij – zij hebben namelijk die waardevolle ervaring dat jouw succes kan bepalen!

Fases en versies

Hoewel je MVP al een verkleinde applicatie is, het is nog steeds het beste om deze in fases te bouwen. Op deze manier heb je meer overzicht en controle over het ontwikkelingsproces en de kwaliteit, waardoor elke versie een verbetering van de vorige kan zijn. Daarbij zal elke versie een groter deel van de applicatiefunctionaliteiten bevatten en dus een steeds tastbaarder product geven dat je aan investeerders kunt pitchen. Op deze manier kun je zelfs pauzeren als je geld (tijdelijk) op is of om tussendoor feedback te verzamelen.

Statistieken, feedback en cijfers

  • 1

    Verzamel altijd zoveel mogelijk feedback en statistieken:

    Benader direct jouw eindgebruikers voor feedback zodra je iets gelanceerd hebt. Een simpele Amazon of Bol cadeaubon van €5-10 is meestal genoeg om mensen een enquête te laten nemen. Dit budget blijft makkelijk onder de €1.000 en geeft je de info die je nodig hebt voor iedere volgende versie. Ook startup evenementen zijn goede methodes om met early adopters en innovators te praten en om met investeerders in contact te komen.

  • 2

    Houdt je MVP-verkeersstatistieken in de gaten:

    tel elke registratie en applicatiestart en vraag gebruikers in hoe verre ze daadwerkelijk van jouw dienst gebruik maken. Wanneer je app groeit is het ook belangrijk om de totale grote in de gaten te houden, want kleinere apps worden vaker gedownload, wat betekend dat jouw registraties en gebruikersverkeer deels afhankelijk zijn van jouw applicatiegrote.

  • 3

    Bereken je cijfers:

    Bereken je ARPU (Average Revenu Per User) door je totale omzet door je totale aantal gebruikers te delen. Bereken ook je CAC (Cliënt Acquisitie) door je gebruikers te verdelen over je betaalde acquisitiekanalen en deel deze getallen door het geld dat je aan het bijbehorende kanaal besteed hebt. Vervolgens, bereken je klantverloop door de hoeveelheid MVP-verwijderingen aan het einde van iedere maand te delen door het aantal gebruikers aan het begin van de bijbehorende maand. Als je deze getallen hebt, kun je jouw CLV (Client Lifetime Value) berekenen: vermenigvuldig jouw maandelijkse ARPU met het aantal actieve maanden, gedeeld door je klantverloop. Dit laatste getal vertelt je hoe lang jouw dienst gebruikt wordt en helpt je om omzet voorspellingen te maken, welke essentieel zijn om investeerders te overtuigen.

Eindoordeel: erop of eronder!

Nu je jouw feedback, statistieken en berekeningen hebt hoef je niet meer op basis van onderbuikgevoelens te besluiten. Zijn de getallen veelbelovend? Stijgt je aantal gebruikers (geleidelijk)? Dan kan het zijn dat je bij die 10% hoort die het maakt! Wees niet verbitterd als dit niet het geval is, want zoals de 10% succesratio al aangeeft, applicaties zijn een zeer competitieve markt. Daarnaast heb je tijdens je MVP-ontwikkelingsproces een hoop geleerd en informatie verzameld wat altijd nog op andere manieren winst kan opleveren!

Richtlijnen voor het Ontwikkelen van een MVP | Rocket Minds

Rotterdamsedijk 417A, 3112AP, Schiedam

Richtlijnen voor het Ontwikkelen van een MVP | Rocket Minds

+31 (0)6 156 447 86

Richtlijnen voor het Ontwikkelen van een MVP | Rocket Minds

info@rminds.nl

Richtlijnen voor het Ontwikkelen van een MVP | Rocket Minds

ma-vr: 09:00 uur tot 17:00 uur

Onze projecten

Rocket Minds IT implementaties: Websites, (mobiele) applicaties, webshops, prijswinnende designs en digitale marketing.