seo-tips

Ook al vormt het technische deel van SEO de fundering, de meeste IT engineers vergeten dit element vaak of besteden er simpelweg geen aandacht aan. Dit is niet verassend, natuurlijk, want naamsbekendheid is altijd het domein van de marketers geweest. Echter, technische SEO is niet zo complex en door een aantal dingen in gedachten te houden kun je gemakkelijk de SEO score van jouw website en/of applicatie verbeteren. Hoewel er nog verscheidene andere SEO aspecten zijn, hier zijn de 10 belangrijkste technische procedures om je op weg te helpen:

  • 1

    Creëer een duidelijke structuur vanuit je toegangspagina’s

    Het is essentieel voor SEO dat jouw belangrijkste website- of applicatiepagina’s gemakkelijk te bereiken zijn. Dus, om de pagina’s te bereiken die cruciaal zijn voor jouw gebruikers is het belangrijk dat ze nooit meer dan drie stappen verwijderd zijn. Daarbij zal deze structuur niet alleen je SEO score verbeteren, maar ook een aangename UX (gebruikerservaring) van jouw IT product faciliteren.

  • 2

    Voorkom het gebruik van complexe URL paden

    In plaats van een willekeurige of cryptische collectie van woorden, letters en cijfers, is het beter om de content van jouw pagina’s duidelijk te beschrijven in het URL deel dat na je website naam komt. Bijvoorbeeld, de webpagina die informatie over onze gratis SEO scan bevat is toepasselijk genaamd: https://rminds.nl/lp/gratis-website-seo-scan. Op deze manier kunnen niet alleen zoekmachines jouw URL structuur makkelijk lezen, maar zullen ook de mensen waarmee je jouw URL links deelt meteen zien wat je naar ze toe stuurt.

  • 3

    Houdt je HTML code “uitgedund”

    We begrijpen dat sommige pagina’s meer code nodig hebben dan anderen. Echter, om je SEO scores te verbeteren kun je beter je HTML pagina’s onder de 200.000 te houden. Op deze manier zullen je pagina’s sneller laden, waar niet alleen zoekmachines de voorkeur aan geven maar praktisch elke internetgebruiker. Als een pagina boven de 200.000 markering nijgt te komen, overweeg dan om deze op te splitsen en in 2 kleinere pagina’s te schrijven.

  • 4

    Houd je CSS en/of JS bestanden “single”

    Het is gebleken dat enkele JS en CSS bestanden sneller laden dan meerdere kleine bestanden. Dus, om dezelfde reden als punt #3 beschrijft, het is beter om je CSS en JS bestanden niet te splitsen zodat jouw laadtijd effectief kan meedingen voor de hoogste zoekmachine plaatsen.

  • 5

    Gebruik “minifier” frameworks om je code te comprimeren

    Minifiers helpen je om de grote van jouw originele codes te verkleinen. Ze verwijderen karakters die niet echt nodig zijn, zoals nieuwe regels, code opmerkingen, lege ruimtes, enzovoort. Hierdoor zal je code simpelweg één lange regel worden, waardoor de grote van codes over het algemeen tussen de 10 en 95(!) procent kleiner wordt. Naast het verbeteren van jouw SEO score zal dit ook minder werkdruk op jouw server leggen.

  • 6

    Gebruik gzip om HTML bestanden te comprimeren

    Zoals je inmiddels vast al door hebt, SEO gaat grotendeels om de laadsnelheid van jouw online omgeving. Door jouw tekstbestanden te comprimeren met gzip, kun je jouw HTMLs tot 10% van hun originele grote maken.

  • 7

    Vermijd grote afbeeldingsbestanden op je lokale server

    Het is inderdaad slim om je CSS en JS bestanden lokaal te hosten, maar dit geld niet voor jouw IMG bestanden. Lokale afbeeldingsbestanden vertragen jouw lokale server en verhogen dus de laadtijden. Om dit probleem op te lossen, kun je simpelweg jouw (grotere) afbeeldingsbestanden op een andere server opslaan.

  • 8

    Maak altijd gebruik van cache!

    Die tijdelijke cache ruimte die apparaten beschikbaar hebben is niet daar om niks te doen. Door cache te activeren voor HTTP headers, webpagina’s en documenten die eerder bekeken werden, kunnen deze direct weergeven worden zonder een aanvraag van de server. Als gevolg zal heen en weer navigeren tussen jouw pagina’s, opslaan en het bekijken-als-bron allemaal versneld worden voor jouw gebruikers.

  • 9

    Houdt cookies weg van de server

    Hoewel het gebruikelijk was om cookiegegevens op jouw eigen server op te slaan, de constante vergroting van cookies heeft dit in een slechte gewoonte voor SEO en UX veranderd. Dus, om jouw SEO score te optimaliseren (en een vloeiende UX te faciliteren), zorg er voor dat de cookies op de apparaten van je gebruikers opgeslagen worden.

  • 10

    Gebruik social media tags, schema.org en favicon voor jouw website en/of app

    Door al deze dingen aan jouw website en/of applicatie toe te voegen zal je niet als een willekeurig stuk tekst verschijnen tijdens een zoekresultaat, maar als een zoekresultaat waarbij gebruikers meteen jouw logo, branding, contactgegevens en primaire functies zien. Zie dit als jouw visitekaartje, maar dan één die op de eerste pagina van Google zoekresultaten gepresenteerd kan worden.

Bel mij terug

Bel ons op +31 (0)6 156 447 86, mail naar
info@rminds.nl of laat je gegevens achter zodat wij je kunnen terugbellen

Conclusie

Uiteindelijk komt technische SEO allemaal neer op een duidelijke structuur die gemakkelijk te lezen en snel te laden is. Hierdoor kunnen zoekmachines namelijk gemakkelijk door jouw website of applicatie “crawlen” tijdens een zoekaanvraag. Daarbij zal het ook jouw gebruikers blij maken, want hun ervaring van jouw product zal vloeiend zijn met voldoende indicaties over wat jij doet en waar op het web ze zich precies bevinden.

Technische SEO (Zoekmachine Optimalisatie) | Rocket Minds

Rotterdamsedijk 417A, 3112AP, Schiedam

Technische SEO (Zoekmachine Optimalisatie) | Rocket Minds

+31 (0)6 156 447 86

Technische SEO (Zoekmachine Optimalisatie) | Rocket Minds

info@rminds.nl

Technische SEO (Zoekmachine Optimalisatie) | Rocket Minds

ma-vr: 09:00 uur tot 17:00 uur

Onze projecten

Rocket Minds IT implementaties: Websites, (mobiele) applicaties, webshops, prijswinnende designs en digitale marketing.