Vanaf deze week beginnen we een nieuwe serie artikelen met de 10 beste website designs (non-hiërarchisch) die we elke week tegenkomen. We zullen hierin de voornaamste elementen beschrijven die de web design aantrekkelijk, effectief, of zelfs uitzonderlijk maken. We hopen dat naast een demonstratie van de oneindige mogelijkheden dat kundig web design biedt, deze lijsten ook inspirerend en vermakelijk zullen zijn en je creativiteit een boost geven!

Kitchens of Uber Eats

Onze eerste website is Kitchens of UberEATS, gemaakt door de geprezen Australische designer Matthew Abbott. Deze website displayt exclusieve achter de schermen fotografie van restaurants die via UberEATS bezorgen

Als aller eerste straalt de typografie en lay-out gebruikt in deze website de kundigheid van een artiestenwerk uit. Als je begint met scrollen, geven de drijvende foto’s een sensatie die doet denken aan voorbij zwemmende vissen in een aquarium. Als je vervolgens doorklikt naar de mini-blogs van een restaurant, brengt Abbot’s fotografie de speelse chaos uit de keukens prompt op je scherm. Je krijgt onmiddellijk het gevoel dat deze mensen niet simpelweg “hun werk doen”, maar dat hun liefde voor eten bereiden en voldane klanten hun ware motivatie is.

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Nummer 2 is een website van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport speciaal ontwikkelt om aandacht voor een maatschappelijk probleem op te wekken. Dit is niet je alledaagse handtekening verzamel website, maar een die het groeiende probleem van antibioticaresistentie in stijl aanvecht. Elke handtekening is hier letterlijk op de achtergrond gevisualiseerd als een scan van een hand met de eigenaars naam en beroep.

De bezoekers worden tijdens het scrollen interactief begeleid door de verschillende handtekeningen die zijn verzameld. De visualisatie van de handtekeningen brengen het persoonlijke element goed naar voren en spreken daardoor veel luider dan woorden. Je krijgt echt het gevoel dat iedereen zich persoonlijk voor dit doel in zet om een echte sociale impact te creëren.

Fotonaut

De derde website in onze lijst is ontwikkeld door het fotohokjes verhuur bedrijf Fotonaut voor hun fotografie diensten. Toen we deze website openden kregen we meteen het gevoel dat het perfect bij hun slogan “the most entertaining photobooth in outer space” paste.

Net zoals in outer space heeft deze website altijd een paar bewegende elementen op de pagina’s. Waar sommigen gekenmerkt worden door zwevende ballonnen, hebben anderen altijd wel één of twee sterren subtiel zwevend op de achtergrond. Door het contrast en de typografie komt alles goed uit de verf en voelen de pagina’s tegelijkertijd speels en rustgevend aan je ogen – precies zoals je je foto’s wil hebben.

The generation

Nummer 4 in de lijst is de Zweedse blog pagina “The Generation”. Ook al heeft deze website geen Engelse of Nederlandse vertaling, doet de taal zeker niet onder aan het sprekende design.

De hoekige en puntige structuur en compositie van het beeldmateriaal geeft een nette en moderne uitstraling aan deze gepersonaliseerde lay-out. De elementen en foto’s die voorbij vliegen tijdens het navigeren door de website voelen als die van een snel en professioneel bedrijf. Daarbij komen deze bewegende elementen zelfs terug wanneer je door de webpagina footer heen klikt.

VP Brands

De volgende website behandeld is de fancy productpagina van VP Brands International, een bedrijf dat allerlei drank produceert. Als je nog niet op, of boven, de legale drink leeftijd bent, klik nu dan toch op “Yes” om het prachtige design van deze website te ervaren

De intro die na de leeftijdsbevestiging komt zuigt de bezoeker direct in het bedrijfsdoel om niet zomaar alcoholische drank te produceren, maar sterke drank met stijl. De inception-achtige plaatjes ondersteund door parallax scrolling produceren een wonderlijk veelgelaagd effect. De 360 graden ervaringen van de feestscene van wodka, het London aanzicht van Gin en het indrukwekkende natuurbeeld van Whiskey produceren een ontzagwekkende associatie met deze producten

Currency Chicago

De volgende in de rij is de support zoekende website van Currency; een bedrijf dat zich richt op financiële technologie (FinTech) en dat hun “center of excellence” naar Chicago wil brengen.

De parallax scrolling effecten in deze website worden speels begeleid door een rode focus cirkel die als het ware met je mee leest. Door deze ervaring merk je al snel dat Currency hun poëtische schrijfwerk door een artiest laat doen. Visuele metaforen zoals het “Fintech Epicenter” en tegenstrijdige – maar vermakelijke – uitspraken zoals “Selected Serendipity” (selectieve toevalstreffer) geven het gevoel dat Currency op het punt staat om Chicago’s Fintech industrie over te nemen.

Flatis

De volgende website die onze top lijst heeft gehaald is ontwikkeld door het Russische bedrijf Flatis. Ookal heeft deze website ook geen Engelse of Nederlandse vertaling, het artistieke design spreekt gelukkig een universele taal

Deze Russische website tilt de meestal simplistische landingspagina naar een nieuw niveau. De constant beweging van vervaagde en schetsachtige beelden op de achtergrond geven het voldane gevoel alsof er constant werk verricht word. Zodra je begint te scrollen verschijnen nummers op je scherm alsof ze recht voor je ogen opgeschreven worden. Als je door scrolt voelt het alsof de medewerkers van Flatis de ene na de andere afbeelding onder je neus drukken alsof je samen een contract aan het ondertekenen bent.

Giampiero Cruceli

Het volgende stukje artistiek web design is ontwikkeld door Giampiero Cruceli die gewerkt heeft voor bedrijven zoals Walt Disney, Ferrari en Guess.

De aantrekkelijke typografie stijl in deze website is uniform, maar de constant veranderende kleuren contrasten zijn karakteristiek aan de bedrijven. Rood en zwart voor de intense Netflix ervaring, de lichtblauwe en witte kleuren voor de schone tanden van ZDS en de verschillende groentinten van Nike’s hardloopapp stralen het heerlijk gevoel van buiten rennen uit.

Marjoebacus

De web design artiest op Marjoe Bacus legt uit dat hij zijn ontwikkeling van zijn interactie en design skills aan de diverse mix van culturen en ervaringen in Azië te danken heeft.

Bacus zijn website heeft een mooi opgeruimde en rustige uitstraling dankzij zijn donkere achtergronden gecontrasteerd door witte typografie. Zijn “about me” pagina demonstreert dat minimalisme een krachtige uitstraling kan hebben. Wanneer je op zijn casus pagina’s klikt merk je meteen dat Bacus ook grandeur kan ontwikkelen, maar dat de opgeruimde stijl die zijn hoofdpagina kenmerkt zijn persoonlijke stijl blijkt te zijn.

Avenir Clinic

De laatste website die we behandelen in onze allereerste lijst is door L’Avenir Clinic, een Canadese tandkliniek uit de Franssprekende stad Montreal.

Ook al wordt de tandarts over het algemeen niet met stijl en design geassocieerd, demonstreert deze website het tegenovergestelde door de corporatieve aanpak. De structuur en compositie is nogal ongebruikelijk, maar dit zorgt er juist voor dat het merk memorabel is. Hun fancy sticky menu met drop down navigatie maakt het surfen door deze website een interactieve ervaring waar nieuwe elementen van alle kanten je scherm op komen.

Dit was onze eerste lijst met 10 web designs die we het waard vonden om met jullie te delen. We hopen dat jullie net zoveel van het navigeren door deze websites genoten hebben als wij! Volgende week zullen we weer een nieuwe lijst met onze 10 top designs voor jullie klaar hebben.

Ps. Als je een web design tegen komt dat je graag wilt delen met de wereld – wij staan altijd open voor suggesties van onze lezers!

Onze projecten

Onze projecten zijn representatief voor onze kerncapaciteiten en hier ziet u enkele succesverhalen waarin ze toegepast zijn in klantscenarios.