Vanaf deze week beginnen we een nieuwe serie artikelen met de 10 mooiste website designs (non-hiërarchisch) die we elke week tegenkomen. We zullen hierin de voornaamste elementen beschrijven die de web designs aantrekkelijk, effectief, of zelfs uitzonderlijk maken. We hopen dat naast een demonstratie van de oneindige mogelijkheden dat web design biedt, deze lijsten ook inspirerend en vermakelijk zullen zijn zodat je creativiteit een boost krijgt!

Kitchens of Uber Eats

Onze eerste website is Kitchens of UberEATS, gemaakt door de gerenomeerde Australische designer Matthew Abbott. Dit web design bevat exclusieve achter-de-schermen-fotografie van restaurants die via UberEATS bezorgen.

De typografie en lay-out in dit web design straalt de de kundigheid van een echte artiest uit. Als je begint met scrollen, geven de drijvende foto’s een sensatie die doet denken aan voorbij zwemmende vissen. Als je vervolgens doorklikt naar de mini-blogs van een restaurant, brengt Abbot’s fotografie de speelse chaos uit de keukens prompt op je scherm. Je krijgt onmiddellijk het gevoel dat deze mensen niet simpelweg “hun werk doen”, maar dat hun liefde voor het bereiden van eten en het gelukkig maken van klanten hun ware motivatie is.

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Nummer 2 is een website van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport die speciaal is ontwikkelt om de aandacht op een maatschappelijk probleem te vestigen. Dit is niet je alledaagse handtekening verzamel website, maar een website die het groeiende probleem van antibioticaresistentie aanvecht in stijl. Elke handtekening is hier letterlijk op de achtergrond gevisualiseerd door middel van een scan van een hand met de naam en het beroep van de eigenaar.

Website bezoekers worden tijdens het scrollen interactief begeleid door de verschillende handtekeningen die al verzameld zijn. De visualisatie van de handtekeningen brengt het persoonlijke element goed naar voren en spreekt daardoor veel luider dan woorden. Hiermee krijg je het gevoel dat iedereen zich persoonlijk voor dit doel in zet om zo daadwerkeljke een sociale impact te creëren.

Fotonaut

De derde website in onze lijst is ontwikkeld door het fotohokjes verhuurbedrijf Fotonaut. Toen we deze website openden kregen we meteen het gevoel dat het design perfect bij hun slogan “the most entertaining photobooth in outer space” past.

Net zoals in outer space zijn er op elke webpagina altijd een paar bewegende elementen aanwezig. Waar sommigen gekenmerkt worden door zwevende ballonnen, hebben anderen altijd wel één of twee subtiel zwevende sterren op de achtergrond. Door het contrast en de typografie komt alles goed uit de verf en voelen de pagina’s zowel speels als rustgevend aan je ogen – precies wat we zoeken in foto's uit een fotohokje.

The generation

Nummer 4 in de lijst is de Zweedse blog pagina “The Generation”. Ook al heeft deze website geen Engelse of Nederlandse vertaling het prachtige webdesign spreekt voor zich.

De hoekige en puntige structuur en de compositie van het beeldmateriaal geeft deze lay-out een nette en moderne uitstraling. De elementen en foto’s die voorbij vliegen tijdens het navigeren voelen geven je het gevoel van een snel en professioneel bedrijf. Daarbij komen deze bewegende elementen zelfs weer terug wanneer je door de webpagina footer heen klikt.

VP Brands

De volgende website is de fancy productpagina van VP Brands International, een bedrijf dat allerlei dranken produceert. Als je nog niet op, of boven, de legale drink leeftijd bent, klik nu dan toch even op “Yes” om het prachtige design van deze website te ervaren.

De intro die na de leeftijdsbevestiging komt zuigt de bezoeker direct in het bedrijfsdoel, namelijk om niet zomaar alcoholische drank te produceren, maar sterke drank met stijl. De inception-achtige plaatjes ondersteund door parallax scrolling produceren een wonderlijk en veelgelaagd effect. De 360 graden ervaringen van de feestscene met wodka, het London aanzicht van Gin en het natuurbeeld van Whiskey produceren indrukwekkende associaties met deze producten.

Currency Chicago

De volgende in de lijst is de support zoekende website van Currency, een bedrijf dat zich richt op financiële technologie (FinTech) en dat hun “center of excellence” naar Chicago wil brengen.

In dit design worden de parallax scrolling effecten speels begeleid door een rode focus cirkel die als het ware met je mee leest. Door deze ervaring merk je al snel dat Currency hun poëtische schrijfwerk door een echte copywriter laat doen. Visuele metaforen zoals het “Fintech Epicenter” en tegenstrijdige – maar vermakelijke – uitspraken zoals “Selected Serendipity” (selectieve toevalstreffer) geven het gevoel dat Currency op het punt staat om Chicago’s Fintech industrie over te nemen.

Flatis

De volgende website die onze top lijst heeft gehaald is ontwikkeld door het Russische bedrijf Flatis. Ook al heeft deze website ook geen Engelse of Nederlandse vertaling, het artistieke design spreekt gelukkig een universele taal.

Deze Russische website tilt de meestal simplistische landingspagina naar een nieuw niveau. De constante beweging van vervaagde en schetsachtige beelden op de achtergrond geven het voldane gevoel alsof er constant werk verricht wordt. Zodra je begint te scrollen verschijnen er nummers op je scherm alsof ze recht voor je ogen opgeschreven worden. Als je door scrolt voelt het alsof de medewerkers van Flatis de ene na de andere afbeelding onder je neus drukt, net als wanneer je samen een contract aan het ondertekenen bent.

Giampiero Cruceli

Het volgende stukje artistiek web design is ontwikkeld door Giampiero Cruceli die gewerkt heeft voor bedrijven zoals Walt Disney, Ferrari en Guess.

De aantrekkelijke typografie in deze website is uniform, maar de constant veranderende kleuren contrasten zijn karakteristiek voor de bedrijven die ze vertegenwoordigen. Rood en zwart voor de intense Netflix ervaring, de lichtblauwe en witte kleuren voor de schone tanden van ZDS en de verschillende groentinten van Nike’s hardloopapp stralen het heerlijk gevoel van buiten rennen uit.

Marjoebacus

De web design artiest op Marjoe Bacus legt uit dat hij zijn ontwikkeling van zijn interactie en design skills aan de diverse mix van culturen en ervaringen in Azië te danken heeft.

Bacus zijn website heeft een mooi opgeruimde en rustige uitstraling dankzij zijn donkere achtergronden gecontrasteerd door witte typografie. Zijn “about me” pagina demonstreert dat minimalisme een krachtige uitstraling kan hebben. Wanneer je op zijn casus pagina’s klikt merk je meteen dat Bacus ook grandeur kan ontwikkelen, maar dat de opgeruimde stijl die zijn hoofdpagina kenmerkt zijn persoonlijke stijl blijkt te zijn.

Avenir Clinic

De laatste website die we behandelen in onze allereerste lijst is van L’Avenir Clinic, een Canadese tandkliniek uit de Franssprekende stad Montreal.

Ook al wordt de tandarts over het algemeen niet met stijl en design geassocieerd, dit web design demonstreert het tegenovergestelde met een effectieve corporatieve aanpak. De structuur en compositie is nogal ongebruikelijk, maar dit maakt het merk juist memorabel. Het fancy sticky menu met drop down navigatie maakt het surfen door deze website een interactieve ervaring waar nieuwe elementen van alle kanten je scherm op komen.

Dit was onze eerste lijst met 10 web designs die we graag met jullie wouden delen. We hopen dat jullie net zoveel van deze websites genoten hebben als wij! Volgende week zijn we weer terug met een nieuwe lijst met onze 10 top designs van de week.

Ps. Wij staan altijd open voor suggesties van onze lezers, dus als je een web design tegen komt dat je graag wilt delen met de wereld, dan horen wij dat graag!

Onze projecten

Rocket Minds IT implementaties: Websites, (mobiele) applicaties, webshops, prijswinnende designs en digitale marketing.