Google Ranking en Waarom Is het Belangrijk

Een vragensessie georganiseerd door Google in maart 2016 onthulde de belangrijkste factoren voor de Google ranking

De Google ranking bepaalt de volgorde van de resultaten in de zoekmachine en dus welke websites gebruikers eerst zien. Andrey Lipattsev (Google's Search Quality Senior Strategist) onthulde de meest belangrijkste factoren die de Google rangorde bepalen: backlinks, de inhoud van de pagina's en RankBrain – een Google-algoritme gebaseerd op AI (kunstmatige intelligentie).

Over backlinks

Definitie: De links die rechtstreeks naar de doelsite leiden. Deze backlinks worden beschouwd als een teken van vertrouwen en in de “geest” van de zoekmachines is de image van de doelsite, of liever gezegd de perceptie van anderen op de doelsite, het belangrijkste.

Niet alle backlinks zijn gelijk! De backlinks moeten van websites komen die een soortgelijk onderwerp hebben en de backlinks van websites met een hoge Google ranking wegen zwaarder.
Als het aantal kwaliteitsbacklinks stijgt, gaat de positionering in Google van de doelsite omhoog. (Standaard: het maken van zo veel backlinks naar jouw website zal jouw website verhogen in de zoekmachine rangorde, wat direct resulteert in een toenemend aantal website bezoekers).

Backlinks zijn belangrijk omdat hun volume en kwaliteit telt in het rangschikken en verhogen van de “autoriteit” van jouw website. Bij de vaststelling van een linkbuilding strategie, zijn de volgende aspecten van belang:

  • Kwaliteit en relevantie van de webpagina's die links sturen naar jouw website
  • “Autoriteit” van de websites die jouw website promoten
  • Plaatsing van de backlink op de webpagina
Bel mij terug

Bel ons op +31 (0)6 156 447 86, mail naar
info@rminds.nl of laat je gegevens achter zodat wij je kunnen terugbellen

Over de content van de webpagina's

Als het gaat om de content van je website zijn er 3 belangrijke criteria die de kwaliteit van de informatie bepalen:

  • Gespecialiseerde expertise in de branche van jouw website
  • Erkende autoriteit in jouw branche door professionals
  • Websitebezoekersvertrouwen in de informatie, producten of diensten van jouw website/organisatie

Over RankBrain en het Google Hummingbird algoritme

RankBrain is een kunstmatige intelligentie robot van Google die het gedrag van internetgebruikers leert om te kunnen denken als een mens die naar informatie zoekt op het internet. Met andere woorden, hoe je jouw zoekopdrachten formuleert, welk type websites je vaker wil bezoeken en vooral waarom je deze voorkeuren vertoont. De robot leert verbanden te herkennen tussen woorden, synoniemen, complete expressies en emotionele associaties. Echter, RankBrain werkt niet onafhankelijk maar is onderdeel van het Google ranking algoritme genaamd Hummingbird.

Hummingbird is anders dan andere algoritmes van Google. Met Penguin of Panda, bijvoorbeeld, probeert Google de inhoud van webpagina te “analyseren” en te “interpreteren”. Hummingbird, daarentegen, beïnvloedt de middenlange en lange zinnen zoekopdrachten (“long-tail” zoekopdrachten).
Met “long-tail” bedoelen we meer specifieke zoekopdrachten, welke vaak gebruikt worden om een nauwkeurig antwoord te vinden. Volgens de statistieken zijn zo'n 20-40% van de Google zoekopdrachten in het long-tail formaat. De zeer lange en zeer specifieke zoekopdracht zinnen (“extreme long-tail”) zijn slechts 18-20% van alle Google zoekopdrachten.

Onze projecten

Rocket Minds IT implementaties: Websites, (mobiele) applicaties, webshops, prijswinnende designs en digitale marketing.