Google Ranking en Waarom Is het Belangrijk

In een vragensessie georganiseerd door Google in maart 2016 onthulde Andrey Lipattsev, zoek kwaliteit Senior strateeg bij Google, wat de belangrijkste factoren zijn die het rangschikken – de volgorde van de resultaten in de zoekmachine – beïnvloeden.

De belangrijkste factoren die de bovenste zoekresultaten bepalen zijn: backlinks, de inhoud van de pagina's en RankBrain – een Google-algoritme gebaseerd op kunstmatige intelligentie.

Over backlinks

Definitie: De links die rechtstreeks naar de doelsite leiden. Deze backlinks worden beschouwd als een teken van vertrouwen en in de "geest" van de zoekmachines is het beeld van de doelsite, of liever gezegd de perceptie van anderen op de doelsite, het belangrijkste.

Niet alle backlinks zijn gelijk! De backlinks moeten van websites komen die een soortgelijk onderwerp hebben en de backlinks die van websites met een hoge PageRank komen wegen zwaarder.
Als het aantal kwaliteitsbacklinks stijgt, gaat de positionering in Google van de doelsite omhoog. (Standaard: het maken van zo veel backlinks naar jouw website zal jouw website verhogen in de zoekmachine rankings, wat dan weer resulteert in een toenemend aantal website bezoekers).

Backlinks zijn belangrijk omdat hun volume en kwaliteit telt in het rangschikken en verhogen van de "autoriteit" van jouw website. Bij de vaststelling van een strategie van linkbuilding, zijn de volgende aspecten van belang:

  • Kwaliteit en relevantie van de webpagina's die links sturen naar jouw website
  • "Autoriteit" van de websites die jouw website promoot
  • Backlink van plaatsing op de webpagina

Over de content van de webpagina's

Als het gaat om de content van je website zijn er 3 belangrijke criteria die de kwaliteit van de informatie bepalen:

  • Gespeicaliseerde expertise in de branche van jouw website,
  • Erkende autoriteit in jouw branche door een team van professionals,
  • Website bezoekersvertrouwen in de informatie, producten of diensten die jouw website/organisatie aanbiedt.

Over RankBrain en Google Hummingbird algoritme

RankBrain is een kunstmatige intelligentie robot van Google die het gedrag van internetgebruikers leert, om te kunnen denken als een mens die naar informatie zoekt op het internet. Met andere woorden, hoe je jouw zoekopdrachten formuleert, welke type websites je vaker wil bezoeken en vooral waarom je deze voorkeuren vertoont.
De robot leert dus verbanden te herkennen tussen een woord, synoniemen, complete expressies en emotionele associaties. RankBrain werkt niet onafhankelijk maar is onderdeel van het Google ranking algoritme genaamd Hummingbird. Hummingbird is anders dan de meeste algoritmen van Google zoals Penguin of Panda door de manier waarop Google de inhoud van webpagina's die jou analyseren wil "interpreteren". In het bijzonder, Hummingbird beïnvloedt de middenlange en lange zinnen zoekopdrachten ("long-tail" zoekopdrachten).
Met "long-tail" zinnnen bedoelen we meer specifieke zoekopdrachten, welke vaak gebruikt worden om een nauwkeurige antwoordte vinden. Volgens de statistieken zijn zo'n 20-40% van de Google zoekopdrachten in het "long-tail" formaat. De zeer lange en zeer specifieke zoekopdracht zinnen ("extrem long-tail") is zo'n 18-20% van alle Google zoekopdrachten.

Onze projecten

Rocket Minds IT implementaties: Websites, (mobiele) applicaties, webshops, prijswinnende designs en digitale marketing.