Wat Moet ik Testen voordat mijn Website Online Gaat

Voor dit artikel hebben we een lijst gemaakt met de stappen die je kunt volgen om je website of applicatie te testen voordat deze online gaat.

  • 1

    Check alle links

    Zorg ervoor dat alle links op jouw website of applicatie getest zijn. Alle links moeten zichtbaar zijn, opvallen, en moeten een “hover-actie” hebben (feedback aan de gebruiker over wat de link doet).
    Daarbij moeten de bestemmingen van alle links getest worden, ze moeten namelijk naar een echt bestaande pagina leiden en deze pagina moet passen bij het doel van de link (zodat “dode” links vermeden worden).

  • 2

    Check alle “call-to-action” elementen

    De volgende stap is het controleren van alle call-to-action elementen op jouw website. Wat valt onder call-to-action?

    • Knoppen
    • Vormen
    • Plugins

    Zorg ervoor dat alle knoppen leiden tot de actie waar ze voor bedoeld zijn (menuknoppen, voettekst knoppen, bestelknoppen, notifcatieknoppen).
    Controleer formulieren door er zowel geldige als ongeldige informatie mee te verzenden, zodat je ook meteen de validatie van het formulier kunt controleren: fout/succes meldingen, voorbeelden van bestanden, en alle andere feedback die gebruikers moet zien tijdens het invullen van het formulier. Denk er ook aan om de database of e-mailadressen die de informatie dienen te ontvangen te controleren, zodat je zeker weet dat je de informatie uit formulieren goed ontvangt.
    Voor online winkels is het belangrijk om te controleren of alle bestelprocessen werken. Probeer hiervoor een paar dingen van jouw webshop te bestellen en probeer vervolgens de verschillende leverings- en betalingsopties. Controleer ook jouw administratie dashboard om te zien of de orders bij jou terecht komen als eigenaar van de website en zo potentiële klachten te voorkomen.

  • 3

    Cookies beleid

    Als je je afvraagt wat cookies zijn, volgt hier een korte beschrijving: Cookies zijn kleine datapakketten, samengesteld uit cijfers en letters, die door websites worden gebruikt om informatie over de navigatiestatusvoor op te slaan op je harde schijf. Elke keer dat een gebruiker terugkomt naar dezelfde website, zal de website de cookies die opgeslagen zijn laden. Hiermee wordt dus tevens de gebruiker geïdentificeert.

    Wil je meer weten over cookies? Lees dan ons artikel: Wat zijn cookies en waarvoor worden ze gebruikt?

    Maakt jouw website gebruik van cookies? Zo ja, dan ben je verplicht door de wet om dit aan jouw website bezoekers te informeren en te vragen om expliciete toestemming van de gebruikerskant tot het gebruik van cookies.

  • 4

    Privacybeleid en disclaimer

    Als jouw website persoonlijke gegevens van gebruikers ontvangt en/of verwerkt, ben je door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verplicht jouw klanten te informeren over de gegevens die je verzamelt en het doel voor deze gegegevens verzameling. Het is raadzaam om dit document door een advocaat die zich specialiseert in internet rechten te laten schrijven, om er zeker van te zijn dat het overeenkomt met de huidige AVG regelementen.
    Meestal worden de links naar het Privacybeleid en Disclaimer in de voettekst van de website geplaatst.

  • 5

    Web Analytics

    Dit is niet essentieel, maar we adviseren onze cliënten altijd om een Analytics platform op de website aan te sluiten. Met een analytics platform kun je namelijk jouw verkopen en conversies meten. Daarnaast zie je actuele informatie over de gebruikers die jouw website bezocht hebben, de bron waar ze vandaan komen, de pagina’s die zij geopend hebben en hoeveel tijd zij besteedt hebben op elke pagina.

    Hier vind je meer informatie over waarom je analytics kunt gebruiken.

  • 6

    Content

    Controleer de inhoud van alle pagina's. Zijn alle pagina's gevuld met echte tekst en afbeeldingen (en dus niet meer met lorem ipsum)?

    Leer hier meer over auteursrechtelijk beschermde tekst en welke afbeeldingen je mag gebruiken op jouw website.

  • 7

    Foutpagina's

    Zoek op je website naar foutmeldingen (zoals de 404 foutmelding). In deze gevallen krijg je een standaard PHP / Browser code-fout 404, maar je kunt deze foutmelding ook aanpassen naar het ontwerp van jouw website. Door deze foutmelding aan te passen kun je bijvoorbeeld de website navigatie bovenaan houden zodat gebruikers gemakkelijk terug kunnen naar de pagina waar ze vandaan komen. Daarnaast kun je ook een rapportageknop toevoegen zodat jouw gebruikers defecte links direct kunnen doorgeven en jij kunt zorgen dat de defecte links verholpen worden.

Onze projecten

Rocket Minds IT implementaties: Websites, (mobiele) applicaties, webshops, prijswinnende designs en digitale marketing.