Panda en Penguin Algoritmes
Panda en Penguin Algoritmes

Een hoge rangschikking op Google is een gouden ticket naar succes voor elk bedrijf, zelfs met bizarste ideeën.

Bedrijven besteden een fortuin aan Search Engine Optimisation (SEO) and Google advertising om de rangschikking van hun website te verhogen. Google is zich ervan bewust dat bedrijven bereid zijn om van alles te doen om op nummer één te komen op de eerste pagina van zoekresultaten. Hierdoor is Google begonnen met het stellen van striktere eisen om ervoor te zorgen dat hoog gerangschikte websites niet alleen vrij van spam zijn, maar ook 'hoge kwaliteit' content bevatten.

Google gebruikt drie belangrijke algoritmes in hun rangschiksysteem (naast honderden andere, minder belangrijke algoritmes).
Deze 3 algoritmes zijn: Panda, Penguin en Hummingbird.

Als je meer wilt lezen over Google Hummingbird, klik dan hier, want in dit artikel behandelen we alleen de belangrijkste principes van de Google Panda en Google Penguin algoritmes.

Panda Algoritme

Volgens het Panda-algoritme van Google, zullen websites met de volgende eigenschappen niet gepresenteerd worden in de bovenste zoekresultaten:

  • Slechte inhoud: Slechte inhoud betekent dat deze websitesgeen waarde toevoegen voor de lezers.
  • Niet originele content: Sommige websites zijn in staat om data van andere websites te halen en deze te publiceren op hun eigen webpagina’s. Gekopieerde content wordt niet geaccepteerd door zoekmachines.
  • Big Bounce Rate: Om het tempo van de legitieme bezoekers van een website bij te houden, is de bounce rate geïntegreerd in Google Analytics en in het zoekalgoritme. Bounce rate wordt bepaald door bij te houden hoeveel tijd bezoekers besteden op een website. Een hoge bounce rate betekent dat de website eigenlijk niet echt bezocht wordt en komt vaak voor doordat bedrijven gebruik maken van robots in plaats van echte mensen om hun website te bezoeken.

Penguin Algoritme

Google Penguin werd voor het eerst aangekondigd op 24 april 2012 en is bedoeld om de relevante resultaten te verlagen voor websites die Google richtlijnen schenden. Het Penguin algoritme bevat de volgende functies:

  • Identificeer websites met slechte back-linking: Back-linking is één van de belangrijkste onderdelen voor de promotie van een website. Back-links zijn de links tussen verschillende websites. Wanneer websites met een hogere rating verwijzen naar een andere website zal deze andere website een betere back-linking rating krijgen.
  • Anchor text (de tekst binnen een link) is vaak over-geoptimaliseerd: Penguin geeft aan dat de anchor tekst moet worden gebruikt in combinatie met ongeveer duizend links en niet worden gekoppeld aan websites die niet relevant zijn. Anders zal de website gelabeld door Penguin worden.
  • Te veel zoekwoorden in de content: Google doet dit al een langere tijd, maar het wordt geaccentueerd in het Google Penguin-algoritme. Websites die te veel zoekwoorden gebruiken in verhouding met de inhoud van de pagina zullen een lagere rangschikking krijgen.

Onze projecten

Rocket Minds IT implementaties: Websites, (mobiele) applicaties, webshops, prijswinnende designs en digitale marketing.