Een website moet altijd met de tijd mee te gaan. Tegenwoordig worden websites niet meer alleen bezocht vanaf pc’s of laptops. Bezoekers komen vanaf tablets, smartphones en allerlei andere mobiele apparaten. Die hebben allemaal een ander formaat, waardoor de website overal anders weergeven wordt. Soms klopt het design hierdoor niet meer en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Door de gigantische ontwikkeling van mobiele apparaten is responsive webdesign de afgelopen jaren een kernbegrip geworden binnen de internetwereld. Het belang is enorm, want steeds meer mensen bezoeken websites tegenwoordig via (kleine) mobiele apparaten. Tegelijkertijd zijn de schermen van computers en televisies gemiddeld steeds groter. Daarom kunnen ontwerpers bij het maken van een website dus niet meer uitgaan van een standaard beeldschermresolutie, maar moeten ze een design ontwikkelen wat “responsive” is voor elk type scherm.
Op zoek naar online succes?
We zijn benieuwd naar jouw verhaal! Wat doet jouw organisatie en wat is jullie missie?
We kijken graag hoe je (meer) online success kunt behalen en hoe kunnen helpen dit te realiseren.
Een responsive design verbeterd je Google positie
Sinds november 2014, beloont Google alle mobielvriendelijke websites met de markering “For mobile”. Mensen die Google op hun smartphone of tablet gebruiken en jouw website tussen de zoekresultaten zien weten hierdoor meteen of jouw website mobielvriendelijk is, wat direct de kans vergroot dat ze doorklikken naar jouw website.
Een belangrijk element waarmee je rekening moet houden in responsive web design is het gebruik van web formulieren. Computergebruikers hebben een toetsenbord waardoor typen slechts een kleine moeite is en een webformulier dus zo ingevuld is. Echter, smartphone gebruikers staan er niet op te wachten om een hoop te typen. Daarbij werken webformulieren op veel mobiele apparaten technisch anders en werken ze in sommige gevallen helemaal niet. Je kunt jezelf daarom vragen of het slim is om smartphone gebruikers überhaupt een webformulier in te laten vullen. Vaak is het beter om ze de mogelijkheid te bieden om hun gegevens per mail te sturen.
In onze website ontwikkeling zorgen we er altijd voor dat deze gemakkelijk in gebruik is. Jouw website kan worden opgeleverd met Joomla, Drupal of een CMS op maat. Daarbij integreren we jouw CMS met de juiste plug-ins zodat je jouw doelen kunt verwezenlijken en je gemakkelijk je eigen website kunt beheren.
De meest voordelige optie op de lange termijn is om jouw website te laten maken met WordPress of een gepersonaliseerd CMS op maat.
Bij het ontwerpen van een professionele website komt meer kijken dan de integratie van een CMS en het bouwen van een conversiegericht design. Om interactie (contact, verkopen, overtuigen) met bezoekers aan te gaan, kan de website geïntegreerd worden met een chat of ticket service, een betalingssysteem, of iedere andere module die bezoekers interactie faciliteert.
Na de oplevering van de website ontvang je altijd aanvullende ondersteuning. Afhankelijk van het type website dat je laat maken, krijg je uitleg over het CMS, de koppelingen en de tools die gebruikt zijn en de integraties die jouw website ondersteunen.
Adaptieve webdesigns
Wanneer we het hebben over hoe een apparaat gebruikt wordt en contextuele factoren zoals tijd en locatie, dan hebben we het niet meer over responsive webdesign. In dit geval gaat het om “adaptive webdesign” en ook al is er vaak verwarring over deze 2 termen, adaptive webdesign gaat simpelweg een stap verder. Met adaptive webdesign, kan de functionaliteit van een website ook op de gebruiker aanpassen op basis van de tijd of locatie van het bezoek en stelt je dus in staat om je bezoekers nog beter aan te spreken.
Met adaptive webdesign kun je bijvoorbeeld jouw bezoekers de website in hun eigen taal aanbieden, aangeven of hun locatie in aanmerking komt voor gratis verzending of een timer weergeven die laat zien hoe lang een bepaalde promotie nog geldig is.
Website optimalisatie
Het optimaliseren van een website kent vele facetten: technische optimalisatie, conversiegericht designen en natuurlijk zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Ben je benieuwd hoe we dit bij Rocket Minds doen en hoe we jouw website of webshop naar succes kunnen leiden? Klik hieronder om meer te lezen!
SEO en SEA
Zoekmachine marketing is een proces dat langzaam vordert. Maar als je kiest om onze SEO en SEA specialisten hierbij te betrekken, kun je er zeker van zijn dat je op den duur de vruchten van een verhoogd website verkeer plukt.
Google AdWords
Google's zoekresultaten worden niet alleen door algoritmes geindexeerd, maar ook door betaalde online advertenties. Google AdWords - ofwel zoekmachine adverteren (SEA) - stelt je in staat om direct op Google's eerste pagina te staan zonder een compleet geoptimaliseerde website.
Meer conversies
Nadat je bezoekers hebt aangetrokken, moeten deze natuurlijk omgezet worden in klanten, cliënten of leads. Daarvoor ontwerpen we bij Rocket Minds conversiegerichte designs: gefocust op een helder doel, met tactische implementaties van Call to Actions, knoppen en andere functionaliteiten.
Content optimalisatie
Zodra de technische optimalisatie is afgerond, kunnen we ons richten het andere element van SEO, namelijk content optimalisatie. Hierbij analyseren we zoekwoorden om zo de website content (teksten, titels, afbeeldingen, video's) te optimaliseren.