Geschreven door Merlijn Broersma 06 maart 2017
Als je een nieuw bedrijf begint is het essentieel om een bedrijfsidentiteit uit te kiezen die opvalt. Hierbij is het belangrijk dat jouw unieke merkidentiteit de aandacht van jouw doelgroep trekt.

In de huidige bedrijfscultuur is het bijna even belangrijk om jouw producten en diensten gedenkwaardig te maken als de daadwerkelijke kwaliteit van jouw producten en/of diensten. Marketing is dus cruciaal voor het bestaan van elk bedrijf en een goed uitgedachte marketingstrategie bevat dan ook altijd een effectieve merkstrategie.

Dit is de reden dat het ontwikkelen van een goede merkstrategie één van de belangrijkste eerste stappen is. Veel startup bedrijven negeren dit advies omdat ze een logo en andere merkstrategieën beschouwen als iets dat later wel aan bod komt. Dit is een gevaarlijke aanpak en kan op zichzelf de startup compleet onderuit halen. Weigeren om genoeg aandacht aan het productdesign en de merkstrategie te besteden kan ervoor zorgen ervoor dat de producten simpelweg onzichtbaar blijven op een markt waar de concurrentie al een naam voor zichzelf heeft gemaakt.

De bedrijfsidentiteit vertegenwoordigd de strategie, structuur en de visie van een bedrijf. Een bedrijfsidentiteit wordt voornamelijk gedefinieerd door een eigen logo, maar er zijn ook andere identiteitselementen die de stijl van jouw bedrijf gedenkwaardig kunnen maken. Bijvoorbeeld:

  • 1
    Symbolen
  • 2
    Patronen
  • 3
    Kleuren
  • 4
    Vormen
Bedrijfsidentiteit en Merkstrategie | Rocket Minds