Veel mensen willen graag hun eigen bedrijf, maar een gebrek aan kapitaal of kennis staat vaak in de weg.
Een webshop openen is de perfecte manier om de basics van het handel drijven te leren en is een toegankelijke eerste stap naar succesvol ondernemerschap. Beginnen met een webshop vereist geen grote investering, maar heeft wel de potentie om veel winst te boeken. Of een webshop succesvol wordt hangt voornamelijk af van de marketingaanpak, maar ook van het bedrijfsconcept en de aangeboden producten.
De goedkoopste manier om zo zaken op het internet te doen is door te registreren als een onafhankelijk ondernemer. Alles wat je nodig hebt is een goede website – een online winkel – en waarschijnlijk een kantoor en/of een opslagplaats. De opslagplaats kun je zelfs weglaten, om zo zonder enige voorraad te beginnen en simpelweg te werken volgens het "dropshipping model."
Wat is het belangrijkste voor een webshop ontwerp
Bij het ontwerpen van een webshop is het belangrijk om de uiterste aandacht te besteden aan de gebruikersinterface (UI). Dit bepaald namelijk het gebruiksgemak van klanten tijdens het navigeren door de website en dus ook of ze de gewenste producten makkelijk kunnen vinden en bestellen. Een prettige ervaring op jouw webshop helpt om klanten daadwerkelijk hun producten te laten kopen en vergroot de kans dat ze terug komen en jouw webshop zullen aanraden aan anderen.
Welke informatie moet ik op mijn webshop tonen?
Alle belangrijke informatie op de website moet duidelijk worden afgebeeld: contactinformatie moet zichtbaar zijn, de “zoek” functie moet gemakkelijk te vinden zijn en alle pagina’s moeten snel laden. Voorkom het overladen van de website met onduidelijke of onnodige content. Beperk je tot het maken van goede kwaliteit foto’s, accurate productbeschrijvingen en vergeet niet om ruimte over te laten voor gebruikersfeedback en/of opmerkingen en reviews.
Verder speelt de categorisatie van de producten en het zoeksysteem een belangrijke rol in de gebruikerservaring. Om potentiële verwarring te voorkomen moeten de producten geordend en verdeeld worden in verschillende (sub-)categorieën. Een andere belangrijke functie is de customer service. De makkelijkste manier om te beginnen is om klanten jouw contactinformatie zoals telefoonnummer of e-mail adres te geven. Echter, overweeg met de tijd – naarmate je webshop groeit – om een hulpsysteem of een online chat te implementeren. Hierdoor zal het klantvertrouwen groeien aangezien je dan laat zien dat je een vangnet voor potentiële problemen en fouten hebt.
Van webshop ontwikkeling naar webshop marketing
De ontwikkeling en de promotie van een webshop zijn sterk afhankelijk van elkaar. Het is daarom vaak het beste om beide services van hetzelfde bedrijf te gebruiken. Op deze manier hoef je maar met één team samen te werken en weet je zeker dat dit team jouw concept en jouw website van binnen en van buiten kent – een essentieel onderdeel om jouw promotiebenodigdheden in te inschatten.
Wil je meer weten over webshops? Lees dan ons artikel: De webshop vanuit het Klantperspectief
In onze website ontwikkeling zorgen we er altijd voor dat deze gemakkelijk in gebruik is. Jouw website kan worden opgeleverd met Joomla, Drupal of een CMS op maat. Daarbij integreren we jouw CMS met de juiste plug-ins zodat je jouw doelen kunt verwezenlijken en je gemakkelijk je eigen website kunt beheren.
De meest voordelige optie op de lange termijn is om jouw website te laten maken met WordPress of een gepersonaliseerd CMS op maat.
Bij het ontwerpen van een professionele website komt meer kijken dan de integratie van een CMS en het bouwen van een conversiegericht design. Om interactie (contact, verkopen, overtuigen) met bezoekers aan te gaan, kan de website geïntegreerd worden met een chat of ticket service, een betalingssysteem, of iedere andere module die bezoekers interactie faciliteert.
Na de oplevering van de website ontvang je altijd aanvullende ondersteuning. Afhankelijk van het type website dat je laat maken, krijg je uitleg over het CMS, de koppelingen en de tools die gebruikt zijn en de integraties die jouw website ondersteunen.
-
1Voorproject werk
Voordat we onze samenwerking beginnen nemen we de tijd om elkaar beter te leren kennen. Tijdens deze fase zullen we samen de projectdoelen identificeren en de implementatiefases uitlijnen.
Cliënt vergadering: Jouw project krijgt een persoonlijke manager waarmee je een meeting zult hebben op een locatie naar jouw keuze. Tijdens deze eerste ontmoeting kun je ons alles vragen en kun je aangeven hoe je het project graag uitgevoerd ziet. Daarnaast kun je ons portfolio zien om een duidelijker beeld van de mogelijkheden te krijgen.
Commercieel aanbod: Na deze eerste stappen zullen we een op maat gemaakt aanbod maken. Dit aanbod zal de verschillende ontwikkelingsfases, de bijbehorende deadlines en het totale projectbudget uitlijnen.
Contract ondertekenen: Nadat je ons aanbod hebt doorgenomen en eventuele aanpassingen zijn doorgevoerd zullen we samen het contract ondertekenen. Vervolgens zal al het werk volgens dit contract uitgevoerd worden.
-
2Technisch ontwerp, prototype en design
De ontwikkeling van een webshop begint met een technisch ontwerp, gevolgd door de websitestructuur en verscheidene prototypes.
Technisch ontwerp: Om te zorgen dat het project aan jouw eisen voldoet maken we eerst een technisch design. Dit design zal je samen met jouw project manager maken. Hierin bepaal je de verschillende secties en productcategorieën van de online winkel samen met de gewenste website functionaliteiten.
Ontwikkeling van het prototype: Nadat we de we het technisch design hebben ontvangen, zullen we een prototype van de toekomstige webshop ontwikkelen. Tijdens deze fase zullen we een globaal beeld geven zodat je alvast een idee van het voltooide product zult hebben.
Design: Dit is één van de belangrijkere en interessantere fases waar de designer alle elementen van de gebruikersinterface (UI) zal uittekenen.
-
3Full stack development en integratie
Deze fase verandert de lay-out plaatjes in “levende” elementen die weergeven en gebruikt kunnen worden in een webbrowser.
Lay-out: De lay-out designer verdeelt de lay-outs in verschillende elementen en verdeelt deze over statische html pagina’s. Hiervoor gebruiken we moderne lay-out tools zoals: CSS3, HTML5, Less/Sass, Gulp, Javascript en AngularJS.
CMS configuratie: Het Content Management Systeem (CMS) zal worden geïnstalleerd en geconfigureerd op de host website. Je kunt kiezen voor een persoonlijk aangepast CMS of een open-source CMS zoals: Magento, Shopify of Woocommerce.
Extra functie(s) programmeren: Tijdens deze fase ontwikkelen en integreren we alle functies die niet in het CMS zitten. Hieronder vallen bijvoorbeeld functies zoals het reserveren en bestellen van producten, het berekenen van de totale kosten, productvariaties en suggesties, een customer service systeem en een chat service.
-
4Content, testen en lanceren
Content voorbereiden en de website voltooien: We vullen de website met teksten, foto’s, product samples en beschrijvingen. Unieke content is hier een vereiste om de webshop effectief te promoten.
Producten importeren (indien nodig).
Testen: Voordat jouw website openbaar toegankelijk wordt, zullen we eerst samen de functionaliteit testen. Tijdens deze fase identificeren we alle fouten en zorgen we ervoor dat deze opgelost zijn voordat de website online gaat.
Lanceren van de website: Dit is praktisch gezien het “geboortecertificaat” van jouw webshop. De webshop krijgt zijn officiële naam en kan worden gebruikt door jouw eerste klanten en/of cliënten.
-
5Ondersteuning en onderhoud:
Het managen van een groeiende webshop vereist regelmatig onderhoudswerk. Onderschat nooit de waarde van zorgvuldig onderhoud, want nalatigheid op dit gebied gaat ten koste van de gebruiksvriendelijkheid van je website en uiteindelijk dus ten koste van je klanten. Klik hier om meer te lezen over website onderhoud.
-
6Marketing en promotie
Als jouw webshop online is moeten mensen deze natuurlijk wel kunnen vinden. Om dit te bereiken is het goed om zowel online als offline advertenties te overwegen. Wij kunnen helpen met het opzetten en het managen van een effectieve marketingcampagne om zo de gewenste klanten te bereiken. Klik hier om met ons in contact te komen over de mogelijkheden voor jouw eigen webshop.