Het kiezen van een goede domeinnaam is niet altijd makkelijk, maar het is wel van groot belang!
Een goede domeinnaam kan helpen om je website snel een bekend domeinmerk te maken. Een slechte slechte domeinnaam daarentegen kan zorgen dat je website te moeilijk te onthouden is om bekend te worden.
-
1Ontdek je eigen bedrijf
Tijdens de eerste stap gaat het erom dat je goed bedenkt waar jouw merk voor staat, zodat je de domeinnaam kunt koppelen aan het idee van jouw merk. Dit kan nog een breed concept zijn, maar het is een goede eerste filter in je zoektocht naar een domeinnaam.
-
2Trefwoorden
Bedenk trefwoorden die bij jouw organisatie passen. Deze zijn vergelijkbaar met de hashtags die je op jouw officiële social media zou gebruiken. Dit hoeft geen hoofdfactor te zijn, maar het kan helpen bij het genereren van nieuwe ideeën voor jouw domeinnaam.
-
3Vermijd veelgebruikte woorden
Bij het samenstellen van een domeinnaam met behulp van vele standaard woorden loop je het risico om te verdwalen in het enorme bos van vergelijkbare domeinnamen.
-
4Memorabel
Probeer een combinatie te vinden die gemakkelijk te onthouden is, dit kan zowel visueel als akoestisch zijn.
-
5Meertalig
Probeer bewust te zijn hoe jouw domeinnaam zal klinken in internationale talen zoals Engels, Frans, Duits of Spaans (afhankelijk van jouw doelgroep). Als het een Engelse domeinnaam is, zorg er dan voor dat het ook makkelijk te lezen en uit te spreken is voor lokale gebruikers.
-
6Locatie
Denk na over de geografische locatie van jouw organisatie. Als je een restaurant of hotel hebt, bijvoorbeeld, dan kun je overwegen om de naam van de stad, het dorp, of de regio in de domeinnaam te verwerken.
-
7Extensie
En dan als laatste: kies de extensie die je wil kopen. Er zijn momenteel veel extensies te vinden voor Top Level Domeinnamen.
Hier vind je de volledige lijst.
Probeer dubbele domeinen zoals yourdomain.free.com te voorkomen. Deze besparen je een paar euro, maar geven een goedkope uitstraling en komen niet serieus over waardoor je geen vertrouwen opwekt en zo potentiële klanten/cliënten zult mislopen.
-
1Lokale domeinextensie (.nl)
Wordt meestal gebruikt voor lokale organisaties
-
2Internationale domeinextensies (.com, .net, .org, .info, .eu)
Worden gebruikt voor organisaties die zich richten op de internationale markt. Je kunt ook het volledige pakket van internationale domeinnamen kopen en een “redirect-beleid” opzetten zodat alle extensies naar jouw website zullen leiden.
-
3Specifieke domeinextensies (.winkel, .voedsel, .gallery, .mail, .tech)
Worden gebruikt om de branche van een bedrijf te benadrukken.
-
4Innovatie focus extensies (.IO)
Worden meestal door (IT) Startups gebruikt.
Op zoek naar online succes?
We zijn benieuwd naar jouw verhaal! Wat doet jouw organisatie en wat is jullie missie?
We kijken graag hoe je (meer) online success kunt behalen en hoe kunnen helpen dit te realiseren.