Waar moet je aan denken wanneer je jouw eigen webshop opent?
Zorg ervoor dat je de wetten omtrent handel op afstand kent voordat je begint aan het uitdenken van je eigen webshop. Daarnaast is het belangrijk om het marktsegment van jouw producten grondig te onderzoeken. Er is namelijk niet naar elk product altijd vraag en de populaire marktsegmenten in jouw regio zijn soms al bezet door andere webshops.
Wanneer je na de onderzoeksfase begint aan de ontwikkeling van jouw eigen webshop zijn er een aantal elementen die van groot belang zijn. Allereerst, voor de verkoop van sommige producten zul je een certificaat nodig hebben, dus in dat geval moet je zorgen dat je deze binnen hebt voordat je de eerste verkoop maakt. Voor de webshop zelf is het faciliteren van verschillende betaalopties tegenwoordig een must en is het daarnaast belangrijk om de bezorging van jouw producten goed te structureren. Gelukkig bestaan de meeste bezorg- en betaalplatforms uit API’s en deze kunnen dus gemakkelijk geïmplementeerd worden. Tot slot, denk er aan om een garantieservice van je eigen leveranciers te vragen voordat je begint met je eerste verkopen.
-
1Groot assortiment
De verscheidenheid aan producten in een reguliere winkel is altijd gelimiteerd, simpelweg door de fysieke ruimte waar de winkel is gebouwd of door de focus op een specifieke commerciële branche. Daar komt bij dat verschillende producten van hetzelfde bedrijf meestal verspreid zijn over verschillende winkels. In dit geval is de keuze gelimiteerd tot de fysieke winkel waar je bent. In een online winkel, daarentegen, zijn alle producten tegelijkertijd zichtbaar en kunnen deze ook meteen besteld worden.
-
2Gemakkelijke keuze
De complete hoeveelheid aan producten is verdeeld over verschillende categorieën en sub-categorieën. Zo’n structuur maakt een overzichtelijk geheel en maakt het navigeren door de verschillende producten gemakkelijk en snel. In een webshop kunnen klanten zoeken op het gewenste soort product en vervolgens een keuze maken gebaseerd op de prijs, functionaliteit en hoe het product eruit ziet. Dus, met een zoek- en selectiesysteem dat alle belangrijke producteigenschappen herkent is het makkelijker voor klanten om te oordelen welk product het beste bij hun wensen past.
-
3Tijdeconomie
Een product kopen in een online winkel kost gemiddeld maar 15 minuten. Om hetzelfde product in een reguliere winkel te kopen is de klant al gauw veel meer tijd kwijt, vooral als de reis naar en van de winkel wordt meegerekend. Het is dus niet meer nodig om naar de winkel toe te gaan en tijd te spenderen aan het bekijken van alle producten; online kan dit allemaal vanuit het comfort van je eigen huis gedaan worden. Daarnaast kan een online koper op elk moment het “shoppen” stoppen of pauzeren en verder gaan met zijn keuze wanneer het beter uitkomt. Daar komt nog bij dat een online winkel 24/7 toegankelijk is en niet dicht gaat tijdens weekenden of vakanties.