Sta je op het punt om een nieuw bedrijf te beginnen? Of wil je jouw bestaande bedrijf “rebranden”?
Dan is jouw bedrijfslogo een belangrijk element om over na te denken. Een logo is een van de belangrijkste identiteitselementen van een organisatie; het logo is het voornaamste element dat mensen zullen herkennen. Het is dus belangrijk dat jouw logo overeenkomt met het imago dat je als bedrijf wil uitdragen.
-
1Sjabloon logo
De snelle en betaalbare aanpak, maar niet uniek en daarom afgeraden.
-
2Geletterd logo
Deze draagt een zakelijke en professionele stijl uit.
-
3Symbolisch logo
Een grafisch beeld van jouw bedrijf.
-
4Persoonlijk logo (op basis van een schets)
De beste keuze als je al een idee hebt hoe jouw logo eruit moet zien.
-
5Persoonlijk logo (onderzoek)
Laat ons bij Rocket Minds het beste logo voor jouw bedrijf onderzoeken en ontwerpen.
Moet mijn organisatienaam in mijn logo staan?
In de meeste gevallen raden we onze cliënten aan om de bedrijfsnaam bij het logo te plaatsen. Er zijn maar weinig bedrijven die het gelukt is om hun logo herkenbaar te maken met enkel een icoon of een symbool. In de praktijk is dit alleen gelukt door immense marketinginvesteringen en door al jaren op de markt te opereren. Succesvolle voorbeelden zijn het Nike symbool, het Windows icoon van Microsoft, en Absolut Vodka die de vorm van hun fles herkenbaar wist te maken door visuele marketingstrategieën gebaseerd op dezelfde vorm.
Logo kleuren
Kleuren spelen een belangrijke rol in het uitstralen van een bedrijfsidentiteit. Warme kleuren zoals geel, roze, rood en oranje trekken bijvoorbeeld focus aan. Ze hebben een sterke “energie” en zijn perfect voor marketingstrategieën die gefocust zijn op verkoop. Blauw daarentegen, is rustig en conservatief. Deze kleur is zacht voor het menselijke oog en wordt geassocieerd met hoge standaarden en een professionele aanpak.
Eerst nadenken over de kleur die jouw bedrijf moet vertegenwoordigen is dan ook de perfecte stap om te beginnen. Kleuren maken het makkelijker om een logo te onthouden: Kodak is geel, Coke is rood, Pepsi is blauw, PostNL is oranje en FedEx is rood en paars bijvoorbeeld. De juiste kleur heeft de potentie om jouw bedrijfsidentiteit een nieuw leven in blazen, maar pas wel op dat je niet dezelfde kleur als de concurrentie gebruikt.
Hoe zit het dan met logo's die alleen bedrijfsinitialen gebruiken?
Dat hangt er voornamelijk vanaf hoe mensen een bedrijf onthouden en uitspreken. General Electric is bijvoorbeeld een lange naam, dus GE is een perfect logo omdat mensen het beschouwen als de bijnaam van het bedrijf. Hetzelfde geldt voor FedEx in plaats van Federal Express, of IBM voor International Business Machines. Dus hoe denk je dat mensen Minnesota Mining and Manufacturing zouden interpreteren? Om het gemakkelijker te maken, werd het simpelweg 3M Company - een naam die makkelijk te onthouden is.
Een bijnaam is hoe mensen je willen noemen en het heeft dusvaak geen zin om deze af te dwingen. Als mensen graag de volledige naam willen gebruiken, dan is dit de naam die jouw logo moet uitdragen. “Metropolitan Life” is “MetLife” geworden, maar “New York Life” zal altijd “New York Life” blijven.
Heb je vragen of wil je een offerte voor het (her)designen van jouw eigen logo of bedrijfsidenteit?
Neem dan contact met ons op of laat hier je contactgegevens achter zodat we jou kunnen terugbellen.