Begin met een MVP
Zodra startups hun businessidee uitgedacht hebben en het team klaar is, wordt het tijd om het eerste echte product te ontwikkelen. Maar aangezien wereldwijd bijna elke 3 seconde een nieuwe startup wordt opgericht, gaan startups een fikse competitie tegemoet. Bovendien, slechts 10% van de startup ideeën overleven de startup fase, wat het extra belangrijk maakt om een product te ontwikkelen dat daadwerkelijk waarde toevoegt aan de markt waar het op gericht is.
Om ervoor te zorgen dat mensen je product willen, leuk vinden én bereid zijn om er voor te betalen, is het essentieel dat jouw startup de doelgroep goed leert kennen. Beginnen met een Minimum Viable Product (MVP) in plaats van een volledig uitgewerkt product is de ideale methode om dit te doen. Een MVP bevat uitsluitend de features die nodig zijn om de primaire functie te laten werken (dat wat de app “viable” maakt) wat zowel ontwikkelingskosten als tijd bespaart. Echter, een MVP is meer dan een klikbare demo of UX-prototype; het is de meest “uitgeklede” versie van de volledige applicatie waar de startup voor opgericht is.
Voordelen MVP
Door eerst een MVP te ontwikkelen vóór de volledige applicatie, kan jouw startup meteen de interactie aangaan met de “early adopters” van je product. Hierdoor kan jouw startup meteen feedback verzamelen, obstakels omzeilen en elke nieuwe versie richten op het beter van dienst zijn van de doelgroep in plaats van willekeurige “leuke” of “handige” features te verzinnen die misschien goed ontvangen worden. Hierdoor kan het geld en de energie van je startup gericht worden op de stap die er het meest toe doet, waardoor elke investering beter doordacht zal zijn. Het is dan ook niet verrassend dat 80% van de startup ideeën die doorgebroken zijn begonnen als MVP.
Aangezien jouw MVP getest wordt door echte gebruikers, zal jouw team antwoorden krijgen op de volgende 5 vragen:
- Welke features bevallen goed bij de doelgroep?
- Komt dit overeen met de primaire functie van de applicatie of moet deze bijgesteld worden?
- Is de doelgroep bereid om voor onze applicatie te betalen?
- Hoeveel is de doelgroep bereid om te betalen?
- Hoe kunnen we onze applicatie verder ontwikkelen om de doelgroep nog beter van dienst te zijn?
De antwoorden op deze vragen zullen de UI en UX van je applicatie optimaliseren, waardoor de primaire functie van de app meteen duidelijk is en de app intuïtief in gebruik zal zijn. Hierdoor kan jouw startup blunders voorkomen, zoals Microsoft die de startknop voor Windows 8 verwijderde simpelweg omdat hun focus groep daarom vroeg. Het gevolg van het verwijderen van 1 knop maakte Windows 8 één van de minst geliefde besturingssystemen van Microsoft ooit.
-
1De primaire functie is bepaald
-
2Verschillende feedback getallen verzameld zijn
-
3De prijs dat de doelgroep bereid is te betalen is gevalideerd
-
4De tijdlijn voor ontwikkeling is gecontroleerd
-
5De kosten voor elke volgende stap is berekend
Hierdoor kunnen investeerders gemakkelijk berekenen wanneer hun investering winst zal opleveren. Daarbij hoeven ze zich geen abstract idee in te beelden, aangezien een MVP investeerders meteen een tastbare look & feel geeft van het product dat jullie startup zal ontwikkelen.
Dus, hoewel de snelheid van technologische ontwikkeling oneindige ontwikkelingsmogelijkheden faciliteert, zorgt het er ook voor dat markten sneller verzadigen. Het willen creëren van de “perfecte” oplossing kan er dus voor zorgen dat je startup idee niet meer nodig is wanneer het klaar is. Op dat moment heeft je team niet alleen een nutteloos product gemaakt, maar zit het ook nog eens met schulden. Een snelle lancering is dus belangrijker dan een alomvattend product. Aangezien MVPs over het algemeen binnen 2-3 maanden ontwikkeld worden, bieden ze de perfecte oplossing voor het huidige technologische klimaat.
Ontwikkel je eigen MVP
Onthoud goed, je MVP moet de waarde toevoegen door middel van de primaire functie en moet aantrekkelijk genoeg zijn om een groep early adopters aan te trekken. Als de MVP in staat is om deze eerste vereisten te tackelen, zal elke volgende versie het product op natuurlijke wijze naar perfectie leiden. Als je benieuwd bent naar de MVP-mogelijkheden voor jouw startup idee, neem dan contact met ons voor een gratis introductiemeeting.
Op zoek naar online succes?
We zijn benieuwd naar jouw verhaal! Wat doet jouw organisatie en wat is jullie missie?
We kijken graag hoe je (meer) online success kunt behalen en hoe kunnen helpen dit te realiseren.