-
1Creëer een duidelijke structuur vanuit je toegangspagina’s
Het is essentieel voor SEO dat de belangrijkste pagina's van jouw website of applicatie gemakkelijk te bereiken zijn. Dus, zorg ervoor dat jouw gebruikers de belangrijkste pagina's altijd in 3 stappen kunnen bereiken. Deze structuur zal niet alleen je SEO-score verbeteren, maar ook een aangename gebruikerservaring met jouw IT-product faciliteren.
-
2Vermeid complexe URL-paden
In plaats van een willekeurige of cryptische collectie van woorden, letters en cijfers, is het beter om de content van jouw pagina’s duidelijk te beschrijven in het URL deel dat na je website naam komt. Bijvoorbeeld, de webpagina die informatie over onze gratis SEO-scan bevat is genaamd: https://rminds.nl/lp/gratis-website-seo-scan. Op deze manier kunnen niet alleen zoekmachines jouw URL structuur lezen, maar zullen ook de mensen waarmee je jouw URL-links deelt meteen zien wat je naar ze toe stuurt.
-
3Houdt je HTML code “uitgedund”
We begrijpen dat sommige pagina’s meer code nodig hebben dan anderen. Echter, voor een goede SEO-score is het belangrijk dat je de codering van je HTML-pagina’s onder de 200.000 houdt. Op deze manier zullen je pagina’s sneller laden, waar niet alleen zoekmachines maar praktisch elke internetgebruiker de voorkeur aan geeft. Als een pagina boven de 200.000 markering nijgt te komen, overweeg dan om deze op te splitsen en in 2 kleinere pagina’s te schrijven.
-
4Gebruik “minifier” frameworks om je code te comprimeren
Minifiers helpen je om de grote van jouw originele code te verkleinen. Ze verwijderen karakters die niet echt nodig zijn, zoals nieuwe regels, code opmerkingen, lege ruimtes, enzovoort. Hierdoor zal je code simpelweg één lange regel worden. Op deze manier zal de grote van je code tussen de 10 en 95(!) procent kleiner worden. Naast het verbeteren van jouw SEO-score zal dit ook jouw server minder belasten.
-
5Gebruik gzip om HTML-bestanden te comprimeren
Zoals je inmiddels vast al door hebt gaat SEO grotendeels over de laadsnelheid van jouw online omgeving. Door jouw tekstbestanden te comprimeren met gzip, kun je jouw HTMLs tot 10% van hun originele grote maken.
-
6Houd je CSS en/of JS bestanden “single”
Het is gebleken dat enkele JS en CSS bestanden sneller laden dan meerdere kleine bestanden. Dus, om dezelfde reden als punt #3 hierboven beschrijft, is het beter om je CSS- en JS-bestanden niet te splitsen zodat jouw laadtijd een positieve factor wordt voor je zoekmachine rangorde.
-
7Vermijd grote afbeeldingsbestanden op je lokale server
Hoewel het beter is om je CSS en JS bestanden lokaal te hosten geldt dit niet voor jouw IMG bestanden. Lokale afbeeldingsbestanden vertragen jouw lokale server en verhogen dus de laadtijden. Om dit probleem op te lossen, kun je jouw (grotere) afbeeldingsbestanden het beste op een andere server opslaan.
-
8Maak altijd gebruik van cache!
Die tijdelijke cache ruimte die apparaten beschikbaar hebben is daar niet voor niks. Door cache te activeren voor HTTP-headers, webpagina’s en documenten die eerder bekeken werden kunnen deze direct weergeven worden zonder deze van de server te downloaden. Als gevolg zal het heen en weer navigeren tussen jouw webpagina’s, opslaan van progressie en het bekijken-als-bron allemaal versneld worden voor jouw gebruikers.
-
9Houdt cookies weg van de server
Vroeger was het gebruikelijk om cookiegegevens op jouw eigen server op te slaan. Maar, door de constante vergroting van cookies is dit nu een slechte gewoonte waar we vanaf moeten. Dus, zorg er voor dat de cookies op de apparaten van je gebruikers opgeslagen wordt om zo jouw SEO-score te optimaliseren en een vloeiende(re) gebruikerservaring te faciliteren.
-
10Gebruik social media tags, schema.org en favicons voor jouw website en/of app
Door al deze dingen aan jouw website en/of applicatie toe te voegen zal deze niet als een willekeurig stuk tekst verschijnen bij een zoekresultaat. In plaats daarvan zal het zoekresultaat meteen jouw logo, branding, contactgegevens en primaire functies aan gebruikers laten zien. Zie dit als jouw visitekaartje, maar dan één die op de eerste pagina van Google zoekresultaten gepresenteerd kan worden.
Hoe werkt technische SEO?
Technische SEO kom neer op het maken van een duidelijke structuur die gemakkelijk te lezen en snel te laden is. Hierdoor kunnen zoekmachines makkelijker door jouw website of applicatie “crawlen” tijdens een zoekaanvraag. Tot slot maakt goede technische SEO ook de gebruikerservaring een stuk vloeiender, want je geeft overal indicaties waar je gebruikers zich bevinden en hoe ze van daaruit moeten navigeren.
Heb je vragen over de (technische) SEO van jouw website? Vraag dan de gratis SEO-scan hieronder aan of neem contact op zodat we verdere toelichting kunnen geven.