Een vragensessie georganiseerd door Google in maart 2016 onthulde de belangrijkste factoren voor de Google ranking
De Google ranking bepaalt de volgorde van de resultaten in de zoekmachine en dus welke websites gebruikers eerst zien. Andrey Lipattsev (Google's Search Quality Senior Strategist) onthulde de meest belangrijkste factoren die de Google rangorde bepalen: backlinks, de inhoud van de pagina's en RankBrain – een Google-algoritme gebaseerd op AI (kunstmatige intelligentie).
Wat zijn Backlinks en wat is hun rol in je Google Ranking
Backlinks zijn de links die rechtstreeks naar de doelsite leiden. Deze backlinks worden beschouwd als een teken van vertrouwen en in de “geest” van de zoekmachines is het imago van de doelsite, of liever gezegd de perceptie van anderen op de doelsite, het belangrijkste.
Niet alle backlinks zijn even waardevol! De backlinks moeten van websites komen die een soortgelijk onderwerp hebben en de backlinks van websites met een hoge Google ranking wegen zwaarder.
Als het aantal kwaliteitsbacklinks stijgt, gaat de positionering in Google van de doelsite omhoog. (Standaard: het maken van zo veel backlinks naar jouw website zal jouw website verhogen in de zoekmachine rangorde, wat weer resulteert in een toenemend aantal website bezoekers).
Backlinks zijn belangrijk omdat hun volume en kwaliteit telt in het rangschikken en verhogen van de “autoriteit” van jouw website. Bij de vaststelling van een link-building strategie zijn de volgende aspecten van belang:
- Kwaliteit en relevantie van de webpagina's die links sturen naar jouw website
- “Autoriteit” van de websites die jouw website promoten
- Plaatsing van de backlink op de webpagina
-
1Gespecialiseerde expertise in de branche van jouw website
-
2Erkende autoriteit in jouw branche door professionals
-
3Websitebezoekersvertrouwen in de informatie, producten of diensten van jouw website/organisatie
Google's RankBrain AI en het Google Hummingbird algoritme
RankBrain is een kunstmatige intelligentie robot van Google die het gedrag van internetgebruikers leert om te kunnen denken als een mens die naar informatie zoekt op het internet. Met andere woorden, hoe jij jouw zoekopdrachten formuleert, welk type websites je vaker wil bezoeken en vooral waarom je deze voorkeuren vertoont. De robot leert verbanden te herkennen tussen woorden, synoniemen, complete expressies en emotionele associaties. Echter, RankBrain werkt niet onafhankelijk maar is onderdeel van het Google ranking algoritme genaamd Hummingbird.
Hummingbird is anders dan andere algoritmes van Google. Met de Penguin en Panda algoritmes, bijvoorbeeld, probeert Google de inhoud van webpagina te “analyseren” en te “interpreteren”. Hummingbird, daarentegen, analyseert de middenlange en lange zinnen zoekopdrachten (“long-tail” zoekopdrachten).
Met “long-tail” bedoelen we meer specifieke zoekopdrachten, welke vaak gebruikt worden om een nauwkeurig antwoord te vinden. Bijvoorbeeld, "Wat zijn de stappen voor het ontwerpen van een website?". Volgens de statistieken zijn zo'n 20-40% van de Google zoekopdrachten (en steeds vaker tot wel 50%) in het long-tail formaat en wordt dit steeds meer. De zeer lange en zeer specifieke zoekopdracht zinnen (“extreme long-tail”) zijn slechts 18-20% van alle Google zoekopdrachten.