-
1Check alle links
Zorg ervoor dat alle links op jouw website of applicatie getest zijn. Alle links moeten zichtbaar zijn, opvallen, en moeten een “hover-effect” hebben (feedback aan de gebruiker over wat de link doet). Daarbij moeten de bestemmingen van alle links getest worden, ze moeten namelijk naar een bestaande pagina leiden en deze pagina moet passen bij het doel van de link (zodat “dode” links vermeden worden).
-
2Check alle "Call-to-action" elementen
De volgende stap is het controleren van alle call-to-action elementen op jouw website. Call-to-actions zijn onder andere:
- Knoppen
- Formulieren
- PluginsZorg ervoor dat alle knoppen leiden tot de actie waar ze voor bedoeld zijn (menuknoppen, footer tekst knoppen, bestelknoppen, notifcatieknoppen, etc.). Controleer formulieren door er zowel geldige als ongeldige informatie mee te verzenden, zodat je ook meteen de validaties van het formulier kunt controleren, namelijk de fout/succes meldingen, voorbeelden van bestanden, en alle andere feedback die gebruikers moet zien tijdens het invullen van het formulier. Denk er ook aan om de database of e-mailadressen die de informatie dienen te ontvangen te controleren, zodat je zeker weet dat je de informatie uit formulieren in goede orde ontvangt.
Voor online winkels is het belangrijk om te controleren of alle bestelprocessen werken. Probeer hiervoor een paar dingen van jouw webshop te bestellen en probeer vervolgens de verschillende leverings- en betalingsopties. Controleer ook jouw administratie dashboard om te zien of de orders bij jou als eigenaar van de website terecht komen zodat je potentiële klachten kunt voorkomen.
-
3Cookies beleid
Cookies zijn kleine datapakketten, samengesteld uit cijfers en letters, die door websites worden gebruikt om informatie over de navigatiestatus voor op te slaan op je harde schijf. Elke keer dat een gebruiker terugkomt naar dezelfde website, zal de website de cookies die opgeslagen zijn laden. Hiermee wordt dus tevens de gebruiker geïdentificeerd.
Maakt jouw website gebruik van cookies? Zo ja, dan ben je verplicht door de Cookiewet om dit aan jouw website bezoekers te informeren en te vragen om expliciete toestemming van de gebruikerskant tot het gebruik van cookies.
Wil je meer weten over cookies? Lees dan ons artikel: Wat Zijn Cookies en Waarvoor Worden ze Gebruikt?
-
4Privacybeleid en disclaimer
Als jouw website persoonlijke gegevens van gebruikers ontvangt en/of verwerkt, wordt je door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verplicht jouw klanten te informeren over de gegevens die je verzamelt en het doel voor deze gegevens verzameling. Het is raadzaam om dit document door een advocaat die zich specialiseert in internet rechten te laten schrijven, om er zeker van te zijn dat het overeenkomt met de huidige AVG wetgeving. Het is gebruikelijk om de links naar het Privacybeleid en Disclaimer in de voettekst van de website te plaatsen.
Als je hier meer over wil leren, lees dan ons artikel over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
-
5Web Analytics
Ook al zijn ze niet verplicht, we adviseren altijd om een Analytics platform op de website aan te sluiten. Met een analytics platform kun je namelijk jouw verkopen en conversies meten. Daarnaast zie je actuele informatie over de gebruikers die jouw website bezocht hebben, de bron waar ze vandaan komen, de pagina’s die zij geopend hebben en hoeveel tijd zij besteedt hebben op elke pagina.
Hier vind je meer informatie over de voordelen van analytics.
-
6Content
Controleer de inhoud van alle pagina's. Zijn alle pagina's gevuld met de juiste tekst en afbeeldingen (en dus niet meer met lorem ipsum)? Controleer ook meteen of de lay-out nog juist is en of er geen typfouten in staan.
Als je meer over auteursrechtelijk beschermde tekst en welke afbeeldingen je mag gebruiken op jouw website, klik dan hier.
-
7Foutpagina's
Zoek op je website naar foutmeldingen zoals de “404 - page not found” foutmelding. In deze gevallen krijg je een standaard PHP / Browser code-fout 404, maar je kunt deze foutmelding ook aanpassen naar het ontwerp van jouw website. Door deze foutmelding aan te passen kun je bijvoorbeeld de website navigatie bovenaan houden zodat gebruikers gemakkelijk terug kunnen navigeren naar de pagina waar ze vandaan komen. Daarnaast kun je ook een rapporteer knop toevoegen zodat jouw gebruikers defecte links direct kunnen doorgeven waardoor jij kunt zorgen dat de defecte links sneller verholpen worden.
Onderhoudspakketten en kosten
Zodra je klaar bent met testen en alles goed online staat is het belangrijk om dat zo te houden. We bieden verschillende opties voor website onderhoud. Kies jouw gewenste pakket of selecteer uit de opties hieronder om er zeker van te zijn dat jouw website altijd optimaal werkt. Als je niet precies weet wat je wil of nodig hebt, neem dan contact met ons op zodat we samen jouw persoonlijke situatie kunnen bespreken.