Geschreven door Merlijn Broersma 10 januari 2020
Als je kijkt naar verschillende webdesigners dan merk je al gauw dat de prijzen enorm kunnen verschillen

Waar sommige freelancers al een website aanbieden voor een paar honderd euro, vragen andere aanbieders al gauw duizenden euro’s. In eerste instantie lijkt dat misschien buitensporig, maar het is belangrijk om te realiseren dat een goed webdesign exponentieel kan bijdragen aan jouw marketing – vooral als je al een werkend product en/of klantenkring hebt. Het design bepaalt namelijk de eerste indruk, de gebruiksvriendelijkheid en het conversiegehalte van jouw website en kan daarmee het rendement van elke marketingactie verhogen.

Wat krijg je bij een Goedkope website?

Toch is het maken van een website voor een paar honderd euro wel mogelijk. Bij Rocket Minds is onze goedkoopste optie, de Basis Website, al verkrijgbaar vanaf €500. Wat deze websiteoptie zo goedkoop maakt is een template design, geen CMS (Content Management Systeem), slechts 1 design revisieronde en geen extra functionaliteiten, integraties en SEO-diensten.

Houd er wel rekening mee dat een template design voor iedereen beschikbaar is (en je dus niet uniek maakt) en dat je zonder CMS niet makkelijk website content kunt toevoegen of aanpassen – een belangrijk element als jouw website meer dan een statische informatiebron moet zijn.

Voor welke prijs krijg je een CMS en extra functionaliteiten?

Wil je wel een CMS? Dan is de prijs voor jouw website vanaf €800. Wil je daarbij een gepersonaliseerd webdesign, SEO diensten en een aantal modules geïntegreerd – dan begin je vanaf €1.450.

Als je wil dat jouw website ook verkoopfunctionaliteiten heeft, dan begint de prijs bij €1200 voor een eigen webshop. En als je gepersonaliseerde functionaliteiten wil dan stijgt de prijs afhankelijk van de complexiteit van jouw wensen. Al deze verschillen zitten dus in de basis functionaliteiten van jouw website en of jouw webdesign een gekozen template is of op speciaal voor jou ontworpen is.

Wat Zijn de Kosten voor het Maken van een Website? | Rocket Minds
Vormgeving in jouw huisstijl

In onze website ontwikkeling zorgen we er altijd voor dat deze gemakkelijk in gebruik is. Jouw website kan worden opgeleverd met Joomla, Drupal of een CMS op maat. Daarbij integreren we jouw CMS met de juiste plug-ins zodat je jouw doelen kunt verwezenlijken en je gemakkelijk je eigen website kunt beheren.

Wat Zijn de Kosten voor het Maken van een Website? | Rocket Minds
Makkelijk beheersysteem (CMS)

De meest voordelige optie op de lange termijn is om jouw website te laten maken met WordPress of een gepersonaliseerd CMS op maat.

Wat Zijn de Kosten voor het Maken van een Website? | Rocket Minds
Modules & functionaliteiten

Bij het ontwerpen van een professionele website komt meer kijken dan de integratie van een CMS en het bouwen van een conversiegericht design. Om interactie (contact, verkopen, overtuigen) met bezoekers aan te gaan, kan de website geïntegreerd worden met een chat of ticket service, een betalingssysteem, of iedere andere module die bezoekers interactie faciliteert.

Wat Zijn de Kosten voor het Maken van een Website? | Rocket Minds
SEO & vindbaarheid

Na de oplevering van de website ontvang je altijd aanvullende ondersteuning. Afhankelijk van het type website dat je laat maken, krijg je uitleg over het CMS, de koppelingen en de tools die gebruikt zijn en de integraties die jouw website ondersteunen.

Bezoekerservaring van jouw website

Na een CMS en een op maat ontworpen webdesign zit het grote kostenverschil in de professionaliteit, gebruiksvriendelijkheid, technische kwaliteit, structuur en creativiteit van jouw website. Daarbij spelen de expertise, ondersteuning en hoeveelheid werknemers van het webdesign bureau ook een grote rol.

Als website aanvrager wil je natuurlijk dat jouw website doet waar je deze laat voor maken – verkopen, overtuigen, informeren, leads generen, noem maar op. Hierbij gaat het er niet om wat jij of de designer denken of mooi vinden, maar om wat jouw bezoekers ervaren: of ze jouw website makkelijk navigeren, weten wat jij te bieden hebt en snappen hoe ze dit kunnen krijgen.

Conversiegericht design

Om jouw website bezoekers tevreden te stellen is het belangrijk dat je investeert in gebruiksvriendelijkheid, technische kwaliteit en expertise. Deze elementen zorgen er samen namelijk voor dat jouw website bezoekers trekt (SEO) en dat deze daadwerkelijke klanten en/of cliënten worden (conversies). Voor een goede – en niet alleen een mooie – website betaal je dus voor de tijd dat het kost om jouw (organisatie)doelen te kunnen realiseren via een online platform.

  • 1
    Kennismaking: e-mails, (online) telefoongesprekken
  • 2
    Persoonlijke afspraak of online videobellen + voorbereiding
  • 3
    Onderzoek
  • 4
    Offerte opstellen + contact over de details
  • 5
    Onderzoek naar soortgelijke websites en aspecten die je graag in jouw website hebt
  • 6
    Wireframe van de belangrijkste pagina’s; feedback/goedkeuring door de client en revisies
Wat Zijn de Kosten voor het Maken van een Website? | Rocket Minds
  • 1
    Het ontwerpen duurt meestal een paar dagen en vereist verscheidene interne besprekingen
  • 2
    Ontwerp goedkeuring, contact en design revisies
  • 3
    Programmeren van het design in een responsive website.

    Tijdsduur: een paar dagen tot weken, afhankelijk van de complexiteit van het web design en de hoeveelheid webpagina's.

  • 4
    Goedkeuring en eventuele revisies van het responsive webdesign
  • 5
    Integratie van de website content (1-2 dagen), of copywriting diensten (een paar dagen tot een week)
  • 6
    Integraties van externe systemen (e.g. betalingssysteem, voorraadbeheer, Google Analytics)
  • 7
    Alle functionaliteiten activeren (e.g. contactformulieren, social media buttons, nieuwsbrief)
  • 8
    Testfase + laatste revisies
  • 9
    Website oplevering en livegang
  • 10
    Nazorg: bug fixing, onderhoud en/of marketing
Marketing & administratiekosten

Tot slot zijn er nog eventuele kosten voor het (laten) maken van foto’s, marketing (e.g. SEO, AdWords, landingspagina’s, e-mail advertenties) en hebben wij natuurlijk altijd onze eigen marketing en administratiekosten.

De prijs van jouw website wordt dus bepaald door al deze stappen vermenigvuldigd met het uurtarief (afhankelijk van jouw gekozen CMS en de complexiteit van de gewenste functionaliteiten). Goede websites kosten zo dus al gauw tussen de €2.500 – €5.000 en complete online platforms nog (veel) meer.

Hoeveel moet ik uitgeven aan mijn website?

Uiteindelijk gaat het er om in welke fase jouw organisatie zit. Ben je net begonnen en heb je zo snel mogelijk een website nodig? Kies dan voor een Basis Website met CMS zodat je snel online bent en verdere winst kunt boeken door actief te zijn met je eigen content en marketing. Heb je al een product en/of doelgroep en wil je dat jouw website voor meerdere jaren jouw (organisatie)doelen helpt realiseren? Bespaar dan niet op je website en investeer in een webdesign dat bijdraagt aan jouw marketing en product.

Ongeacht je doelen, bespaar vooral niet te veel op een hosting provider. Dit kan namelijk het verschil maken tussen 3 of 1.2 seconden laadtijd (in de perceptie van de gebruiker is dat een ontzettend groot verschil). Bovendien komen snelle websites hoger in Google te staan en zijn ze een stuk gebruiksvriendelijker. Hierdoor komen meer mensen op je website en zullen ze er langer op blijven en meer acties uitvoeren. Tot slot raden we altijd een onderhoudspakket aan om de up-time, back-ups, veiligheid en ondersteuning van jouw website ten alle tijde te garanderen.