Geschreven door Merlijn Broersma 16 maart 2020

Jouw “meta title” of “title tag” is jouw klikbare webpaginatitel die in de zoekmachine resultatenlijst weergeven wordt. Daarbij zien jouw bezoekers ook jouw meta titel in hun browser tabblad. Meta titles bieden zoekmachinegebruikers dus informatie over jouw webpagina, en zoekmachines gebruiken ze om te bepalen of een webpagina relevant is voor een zoekaanvraag.

Samen met de “meta descriptions” beïnvloeden meta tags zoals meta titles jouw zoekmachine ranking en dus de Zoekmachine Optimalisatie (SEO) van jouw website. Aangezien een title tag moet beschrijven waar een webpagina over gaat, vergelijken zoekmachines zoals Google jouw title tag met de bijbehorende webpaginacontent om te bepalen of jouw website in de zoekresultatenlijst hoort.

WordPress meta titles

Als jouw website gebouwd is met het WordPress CMS kun je gebruik maken van de Yoast SEO plug-in voor al jouw meta titles. Met deze plug-in kun je makkelijk een gepersonaliseerde titel voor elke individuele webpagina maken.

  • 1
    SEO en doorklik gehalte (CTR)

    Er zijn 2 belangrijke redenen waarom het loont om de tijd te nemen voor goede meta titles. Allereerst helpen ze jouw website zoekmachine ranking. Ten tweede helpen ze zoekmachinegebruikers om te bepalen of jouw webpage relevant is voor hun zoekaanvraag en dus of ze door zullen klikken naar jouw website.

  • 2
    Social Media links

    Net als met de zoekmachineresultaten wil je dat jouw websitelink aantrekkelijk is voor lezers wanneer je een social media bericht plaatst. Aangezien social media gebruikers over het algemeen gewoon door hun tijdlijn heen scrollen heb je maar een kort moment om hun aandacht te trekken. Dus, catchy en relevante meta titles helpen om jouw doelgroep te benaderen.

  • 3
    Tabbladen

    De meta titel van jouw webpagina wordt weergeven in het webbrowser tabblad van jouw bezoekers. Aangezien webgebruikers vaak meerdere tabs tegelijkertijd open hebben staan, helpen jouw meta titles hen om jouw webpagina te identificeren tussen hun browser tabs.

  • 1
    Houd het kort

    Ook al weergeeft elke zoekmachine een andere hoeveelheid karakters van jouw meta titel, de populairste zoekmachines zoals Google weergeven 50–60 karakters van een meta title voordat ze hem afkappen met “…”.

  • 2
    Maak elke meta title unique

    Net zoals je unieke webpagina’s moet hebben, moeten ook je meta titles uniek zijn. Hierbij is het belangrijk dat jouw webpagina precies overbrengt waar de bijbehorende webpaginacontent over gaat.

  • 3
    Plaats de belangrijkste zoekwoorden vooraan

    In online marketing heb je slechts een kort moment waarop je de aandacht van gebruikers kunt trekken. Onderzoek wijst uit dat de meeste mensen niet meer dan de eerste 2 woorden van een titel scannen om te bepalen of ze de rest zullen lezen. Dus, plaats de belangrijkste zoekwoorden altijd vooraan. Onthoud wel dat ook al ALL CAPS waarschijnlijk meer aandacht trekt, zoekmachines moeite hebben om dit uit te lezen en je dit dus te allen tijde moet voorkomen.

  • 4
    Voorkom excessief zoekwoordgebruik

    Zoekwoorden in je meta title mogen dan je zoekmachine ranking verbeteren, maar overdrijf je zoekwoordgebruik niet want te veel zoekwoorden kunnen zoekmachines verwarren over waar je webpagina daadwerkelijk over gaat. Daarbij is het belangrijk dat je hierbij eerlijk blijft. Als je populaire zoekwoorden toevoegt die niks met de webpagina te doen hebben zul je alleen maar bezoekers afstoten en daarmee je “bounce rate” verhogen en je merk beschadigen.

  • 5
    Focus op je doelgroep

    Het belangrijkste element van jouw meta titles is de gebruikerservaring (UX) die het belooft. Beeld jouw doelgroep in en zoek naar de woorden die de gebruikerservaring overbrengen die je wilt geven door jouw titel te lezen en erop te klikken.

  • 6
    Betrek jouw merk bij jouw meta titles

    Om jouw merkautoriteit te verhogen kun je jouw merk aan je meta titles toevoegen. Vooral als jouw merknaam niet te lang is, kun je “| merknaam” aan het einde van je meta titles schrijven wanneer je de ruimte hebt. Dus, een goede meta title is bijvoorbeeld: WordPress website - professioneel design | Rocket Minds En een slechte meta title is bijvoorbeeld: ROCKET MINDS | Professionele websitedesigns – WordPress website

    Dus, heb je jouw nieuwe meta titles geschreven of wil je graag weten hoe jouw huidige meta titles scoren bij de zoekmachines? Vraag dan direct onze GRATIS website SEO scan aan!