Hoe komt mijn website hoger in Google?

Hoe komt mijn website hoger in Google?

Hoe komt mijn website hoger in de Google zoekresultaten? is een vraag die we vaak te horen krijgen. Het aanleggen van sterke externe backlinks, ook wel “linkbuilding” genoemd, is één van de elementen die bijdraagt aan het behalen van topposities in Google. Maar welke elementen dragen dan nog meer bij? Lees verder om te kijken hoe je de zoekmachine zichtbaarheid van jouw website structureel kunt verbeteren.

Crawlbaarheid / indexeerbaarheid

Crawlbaarheid / indexeerbaarheid

Het belangrijkste element van de technische optimalisatie van jouw website is om ervoor te zorgen dat zoekmachines als Google jouw website gemakkelijk kunnen “uitlezen”. Google maakt gebruik van bots (robots) die een bepaald algoritme volgen om jouw website te indexeren. Deze bots moeten gemakkelijk door jouw website kunnen “crawlen” om de significantie van elke webpagina in relatie tot de zoekopdracht te bepalen.

Om de zoekmachinebots te helpen om door jouw website te crawlen, moet je een gestructureerde sitemap hebben samen met een robots.txt bestand. Daarbij is een goede websitestructuur van groot belang.

Websitestructuur

Websitestructuur

Via de websitestructuur kun je een hiërarchie in je webpagina’s implementeren. Door een duidelijke hiërarchie in de URL structuur aan te brengen en een zorgvuldige interne linkbuilding strategie uit te zetten kun je ervoor zorgen dat zowel jouw hoofdpagina’s als de dieper liggende webpagina’s door Google gevonden worden. Zulke interne links zijn als het ware de waterleidingen van jouw website en zijn essentieel voor jouw Google ranking.

Zoekwoord onderzoek

Zoekwoord onderzoek

Eerst onderzoeken we de voor uw organisatie relevante zoekwoorden en de knelpunten van uw potentiële klanten. Vervolgens schetsen we het zoekvolume en de concurrentie voor deze zoekwoorden en structureren we deze volgens een logische thema-indeling.

Content optimalisatie

Content optimalisatie is een belangrijk aspect van de SEO (Search Engine Optimization) van jouw website. Het is ook het langst durende aspect, want om relevant te blijven, moet je geoptimaliseerde content aan je website blijven toevoegen. Google controleert altijd de snelheid en andere technische aspecten van je website, maar voor Google - en je voor je bezoekers natuurlijk - is het ook belangrijk om interessante en relevante content op je website te vinden. Content omvat niet alleen tekst en titels, maar ook afbeeldingen en andere mediabestanden die allemaal een bepaalde beschrijving, zoekwoord frequentie, grote, etc. moeten hebben om geoptimaliseerd voor Google te zijn.

Content optimalisatie

Google tools

Google biedt een hoop tools om je te helpen met het analyseren en het verbeteren van je huidige positie. Je kunt Google Analytics en Google Tag Manager gebruiken om de activiteit van jouw bezoekers te traceren en om te kijken hoe dit beïnvloed wordt tijdens marketing campagnes. Daarnaast adviseren wij ook innovatieve software zoals HotJar, waarmee je precies kunt zien hoe bezoekers over jouw webpagina’s navigeren.

Vervolgens kun je Google Search Console gebruiken om je sitemap en robots.txt bestanden te maken en in te dienen. Dit zal zoekmachines helpen om jouw webpagina’s te vinden en sneller te indexeren. Dus, om blijvende resultaten te boeken moet je deze integratie altijd up-to-date houden.

Tot slot kun je jouw website in Google Mijn Bedrijf en Google Maps registreren. Met deze simpele maar effectieve handeling verhoog je jouw website zichtbaarheid en verhoog je jouw betrouwbaarheid door Google gebruikers direct extra information zoals jouw expertise(s), openingstijden en reviews te bieden.

Conversion oriented designs

These days, digital marketing is one of the primary tools of any marketing department. Digital marketers study what web visitors are looking for so their website can be used to target the right personas. In order to do this, the website will be oriented toward these personas, which draws them in via Google and other marketing avenues.

In this orientation, the website’s layout is designed to address these personas and convince them of the brand’s ethos. Subsequently, in order to stimulate them to try the brand products and/or services, the “Add to cart” and “Info” buttons are enlarged or made prominently visible otherwise. These little design tweaks help to convert web visitors into actual customers / clients.

In order to achieve conversions, you should always take an individual approach. Each organization has its own goals, which means that the ways to engage visitors vary from website to website. Methods to stimulate visitor engagement include: offering a free product, offering a free download, asking to call visitors back, collecting contact information, and offering a demo or a trial. All this helps to start engaging with potential customers. During this engagement you can accumulate information about what they are interested in, so you can later approach them with this individually.

Conversion oriented designs
Call to Actions

Call to Actions

Call to Actions (CTAs) zijn instrumenten die gebruikt worden om bezoekersinteractie te stimuleren. Een call to action is een element op de website - een button, een formulier, een popup - die potentiële klanten iets aanbiedt zodat hun interactie gestimuleerd wordt.

Landingspagina's

Landingspagina's

Landingspagina’s hebben een vergelijkbare rol met CTAs, maar zijn uitgebreider. Een CTA is slechts één element op een webpagina, terwijl een landingspagina een complete webpagina gefocust op het adverteren of aanbieden van een product of dienst is. Doordat landingspagina’s los van de hoofdwebsite opereren, worden ze meestal gebruikt om bepaalde producten of diensten individueel te marketen. Deze marketingtool werkt extra effectief in combinatie met een goed uitgedachte Google AdWords campagne, aangezien advertenties direct naar de landingspagina kunnen leiden om zo potentiële afleiding van de hoofdwebsite te voorkomen.