Geschreven door Merlijn Broersma 04 januari 2020

In ons vorige artikel schreven we over waarom MVP’s (Minimum Viable Products) de beste route naar startup succes zijn, maar in dit artikel gaan we in op de daadwerkelijke ontwikkeling van een MVP. Een MVP ontwikkel je specifiek om jouw startup concept te valideren en te ontdekken wat de doelgroep wil van een product en/of dienst als de jouwe. Dit doe je zonder te veel geld te investeren, dus het is belangrijk om dit slim aan te pakken.

Voor dit artikel hebben we de belangrijkste richtlijnen verzameld om je te helpen tijdens de ontwikkeling van je eigen MVP.

  • 1
    Benader je doelgroep en ga de interactie met potentiële eindgebruikers aan

    Aangezien er niemand in je eigen kantoor is die je precies gaat vertellen wat je doelgroep wil is het belangrijk om deze informatie zelf te gaan halen.

  • 2
    Valideer je primaire functies:

    Dit kan zo simpel zijn als een enquête naar je doelgroep sturen, maar het is nog beter om ze een prototype van de functies die je wilt bieden te laten ervaren. Dit helpt je om onnodige “leuke en/of handige” functies te elimineren en je MVP te focussen op wat je doelgroep daadwerkelijk wil.

  • 3
    Temper je verwachtingen:

    Hiermee bedoelen we dat het belangrijk is om te focussen op waarom je in eerste instantie voor een MVP koos: om je doelgroep te bereiken, je primaire functie te valideren, te experimenteren met verschillende look & feels en zoveel mogelijk echte gebruikersfeedback te verzamelen. Je verwachtingen omtrent je briljante idee kunnen verwoest worden, dus blijf gefocust en laat je niet uit het veld slaan!

Richtlijnen voor het Ontwikkelen van een MVP | Rocket Minds
Gebruik Storytelling

Hoe geniaal je product en/of service ook is, waar mensen voor vallen is waar je voor staat en hoe dit je naar het ontwikkelen van jouw idee heeft geleid. Beschrijf duidelijk het praktische nut en hoe je waarde aan het leven van je doelgroep toevoegt. Zorg ervoor dat je jouw verhaal richt op early adopters en innovators, want dat zijn degenen die open staan voor het “upgraden” van hun leven. Zodra een aantal van deze mensen overtuigd zijn is het penetreren van de markt een stuk gemakkelijker.

Specificeer je Applicatiefeatures

Neem de tijd om een complete lijst van je doelen te maken. Zorg ervoor dat ze haalbaar zijn en controleer dit door alle benodigde stappen volledig uit te schrijven. Maak vervolgens een lijst van alle operationele processen die nodig zullen zijn – wees zo uitgebreid mogelijk! Maak daarna een lijst van al je applicatiefuncties en splits deze op in essentiële en “leuke en/of handige” functies (e.g. social media login of gepersonaliseerde profielen). Onthoud dat een MVP niet meer dan 1 of 2 van dat laatste nodig heeft en loop je lijst nog één keer na, want als bedenkers zijn we altijd bevooroordeeld over wat essentieel is.

Werk de User Journey van je MVP uit

Als het goed is heb je nu een duidelijk beeld van jouw applicatie functionaliteiten, dus nu is het tijd om de verschillende schermen van je app uit te tekenen en te visualiseren wat jouw eindgebruikers zullen zien. Begin met je startscherm en maak aparte schermen voor iedere actie die volgt. Je kunt dit met potlood en papier doen en elke knop beschrijvingen, maar je kunt ook flowcharts of digitale Wireframes gebruiken. Waar mogelijk, neem tijdens deze fase ook de tijd om anderen te vragen hoe zij hun user journey graag zouden hebben.

Vraag Technische Input voor je MVP

Dit het moment om te zoeken naar professionele input van een design- & ontwikkelingsteam. Laat ze alles laat zien wat je tot nu toe hebt gedaan en vraag wat zij denken dat de essentiële functies zijn – dit kan je MVP nog verder reduceren en je onnodige ontwikkelingskosten besparen. Als het IT-bedrijf niks op je project heeft aan te merken, dan kun je waarschijnlijk beter met een andere partij gaan praten! Voordat jij en je IT-partner alles duidelijk in beeld hebben voor de ontwikkeling heb je 1 a 2 meetings nodig om de MVP-ontwikkelingsdoelen uit te lijnen en dan nog 1 of 2 om precies te bepalen hoe jullie dit technisch gezien gaan aanpakken.

Op zoek naar online succes?

We zijn benieuwd naar jouw verhaal! Wat doet jouw organisatie en wat is jullie missie?

We kijken graag hoe je (meer) online success kunt behalen en hoe kunnen helpen dit te realiseren.

Keep It Simple (KIS)

Onthoud dat je een MVP aan het ontwikkelen bent! Tijdens deze fase gaat het om het besparen op ontwikkelingskosten en om feedback op je product te krijgen. Dus, reduceer je MVP nog één keer en zorg ervoor dat eindgebruikers altijd hun doelen binnen 3 stappen kunnen bereiken (deze regel geld trouwens ook voor complete applicaties). Zie dit als een spellingscheck en betrek je IT-professionals hierbij – zij hebben namelijk die waardevolle ervaring dat jouw succes kan bepalen!

Fases en versies van je MVP

Hoewel je MVP al een verkleinde applicatie is, het is nog steeds het beste om deze in fases te bouwen. Op deze manier heb je meer overzicht en controle over het ontwikkelingsproces en de kwaliteit, waardoor elke versie een verbetering van de vorige kan zijn. Daarbij zal elke versie een groter deel van de applicatie functionaliteiten bevatten en dus een steeds tastbaarder product geven dat je aan investeerders kunt pitchen. Op deze manier kun je zelfs pauzeren als je geld (tijdelijk) op is of om tussendoor feedback te verzamelen.

Richtlijnen voor het Ontwikkelen van een MVP | Rocket Minds
  • 1
    Verzamel altijd zoveel mogelijk feedback en statistieken:

    Benader direct jouw eindgebruikers voor feedback zodra je ook maar iets gelanceerd hebt. Als je moeite hebt met je gebruikers te bereiken, overweeg dan om Amazon of Bol cadeaubonnen van €5-10 te geven in ruil voor het geven van feedback. Zelfs met deze compensatie blijft je budget makkelijk onder de €1.000 en het geeft je de info die je nodig hebt voor het verbeteren van de volgende versie.

    Een andere goede manier voor interactie met early adopters en innovators is het bezoeken van startup evenementen of beurzen binnen jouw branche. 

    Ook startup evenementen zijn goede methodes om met early adopters en innovators te praten en om met investeerders in contact te komen. Daar kun je mensen je MVP laten uitproberen en ervaren en vragen om directe feedback op je startup concept. Bovendien zullen er ook allerlei investeerders op zulke evenementen aanwezig zijn. Zelfs als ze (nog) niet in je startup willen investeren kunnen ze een goede lead voor in de toekomst zijn of advies geven over wat je moet doen om toekomstige investeerders aan boord te krijgen.

  • 2
    Houdt je MVP-verkeersstatistieken in de gaten:

    Tel elke registratie en applicatiestart en vraag gebruikers in hoe verre ze daadwerkelijk van jouw dienst gebruik maken. Wanneer je app groeit is het ook belangrijk om de totale grote in de gaten te houden, want kleinere apps worden vaker gedownload, wat betekend dat jouw registraties en gebruikersverkeer deels afhankelijk zijn van jouw applicatiegrote.

  • 3
    Bereken je cijfers:

    Bereken je ARPU (Average Revenu Per User) door je totale omzet door je totale aantal gebruikers te delen. Bereken ook je CAC (Cliënt Acquisitie) door je gebruikers te verdelen over je betaalde acquisitiekanalen en deel deze getallen door het geld dat je aan het bijbehorende kanaal besteed hebt. Vervolgens, bereken je klantverloop door de hoeveelheid MVP-verwijderingen aan het einde van iedere maand te delen door het aantal gebruikers aan het begin van de bijbehorende maand. Als je deze getallen hebt, kun je jouw CLV (Client Lifetime Value) berekenen: vermenigvuldig jouw maandelijkse ARPU met het aantal actieve maanden, gedeeld door je klantverloop. Dit laatste getal vertelt je hoe lang jouw dienst gebruikt wordt en helpt je om omzet voorspellingen te maken, welke essentieel zijn om investeerders te overtuigen.

Richtlijnen voor het Ontwikkelen van een MVP | Rocket Minds
MVP Eindoordeel: erop of eronder!

Nu je jouw feedback, statistieken en berekeningen hebt hoef je niet meer op basis van onderbuikgevoelens te besluiten. Zijn de getallen veelbelovend? Stijgt je aantal gebruikers (geleidelijk)? Dan kan het zijn dat je bij die 10% hoort die het maakt! Wees niet verbitterd als dit niet het geval is, want zoals de 10% succesratio al aangeeft, applicaties zijn een zeer competitieve markt. Daarnaast heb je tijdens je MVP-ontwikkelingsproces een hoop geleerd en informatie verzameld wat altijd nog op andere manieren winst kan opleveren!

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor het ontwikkelen van jouw MVP? Neem contact met ons op of laat je gegevens achter zodat wij je kunnen terugbellen.