Ga terug naar blog

Wat zijn de Gebruikersinterface (UI), Gebruikerservaring (UX) en Interactiedesign (IxD)?

Wat zijn de Gebruikersinterface (UI), Gebruikerservaring (UX) en Interactiedesign (IxD)?

Wat is UI design?

UI design staat voor User Interface (gebruikersinterface) en betreft het meest grafische werk van een project. UI design wordt gebaseerd op de schetsen gemaakt in het eerste stadium van de ontwikkeling van een website/applicatie en op de technische voorschriften. De UI omvat alle grafische elementen, zoals animaties, video-achtergronden, of een speciale indeling om op te vallen. De UI is als het ware de cosmetica van de website/applicatie en kan deze naar een hoger niveau tillen.

Wat is UX design?

UX is kort voor User Experience (gebruikerservaring) en dit Design is een meer analytisch en technisch onderdeel. De UX is het proces van het verbeteren van de bruikbaarheid en het gebruiksgemak en vergroot daarmee het plezier in de interactie tussen de gebruiker en de website/applicatie. Het verbeteren van de UX is dan ook altijd gericht op het verbeteren van de gebruikerstevredenheid en loyaliteit.

Wat is Interactiedesign?

Interactiedesign (IxD) zorgt ervoor dat jouw website of applicatie op een hoog niveau gebruikt kan worden. De IxD gaat over alle dynamische elementen van jouw website/applicatie zoals koppelingen, knoppen en formulieren en zorgt voor alle acties die daarop volgen. De belangrijkste resultaten van een Interactie Design komen terecht in de sitemap.

Waarom zijn UI, UX en IxD zo belangrijk?

Deze 3 design stappen zullen samen het proces van registratie, bestellen, contact, of het vinden van nieuwe informatie over uw bedrijf gebruiksvriendelijker maken. Een onduidelijke of slecht functionerende website/applicatie zal je gebruikers irriteren. Deze negatieve ervaring zal dan vervolgens met jouw merk geassocieerd worden. Door de tijd te nemen voor deze ontwerp stappen zorg je ervoor dat jouw gebruikers intuïtief kunnen navigeren, waardoor ze ook langer van je product gebruik zullen maken. Uiteindelijk leidt dit tot meer conversies of verkopen en een betere merkbekendheid.