Geschreven door Merlijn Broersma 18 augustus 2022
Een hoge rangschikking op Google is een gouden ticket naar succes voor elk bedrijf, zelfs voor de meest bizarre ideeën.

Bedrijven besteden een fortuin aan Zoekmachine Optimalisatie (SEO) en Google advertising om de rangschikking van hun website te verhogen. Google is zich ervan bewust dat bedrijven bereid zijn om van alles te doen om op nummer één te komen op de eerste pagina van zoekresultaten. Hierdoor is Google begonnen met het stellen van strikte eisen om ervoor te zorgen dat hoog gerangschikte websites niet alleen vrij van spam zijn, maar ook “hoge kwaliteit” content bevatten.

Een hoge rangschikking op Google is een gouden ticket naar succes voor elk bedrijf, zelfs voor de meest bizarre ideeën.
Wat zijn de belangrijkste Google algoritmes?

Google gebruikt drie belangrijke algoritmes in hun rangschiksysteem (naast honderden andere, minder belangrijke algoritmes): Panda, Penguin en Hummingbird. In dit artikel behandelen we de belangrijkste principes van de Google Panda en Google Penguin algoritmes.

  • 1
    Slechte inhoud

    Slechte inhoud betekent dat deze websites geen waarde toevoegen voor de lezers / bezoekers.

  • 2
    Niet originele content

    Sommige websites zijn in staat om data van andere websites te halen en deze te publiceren op hun eigen webpagina’s. Gekopieerde content wordt niet geaccepteerd door zoekmachines en zorgt ervoor dat je rangschikking omlaag gaat.

  • 3
    Big Bounce Rate

    Om het aantal legitieme bezoekers van een website bij te houden, is de bounce rate geïntegreerd in Google Analytics en in het zoekalgoritme. Bounce rate wordt bepaald door bij te houden hoeveel tijd bezoekers besteden op een website. Een hoge bounce rate betekent dat de website eigenlijk niet echt bezocht wordt en komt vaak voor doordat bedrijven gebruik maken van robots in plaats van echte mensen om hun website bezoekersaantal te verhogen.

  • 1
    Identificeert websites met slechte back-linking

    Back-linking is één van de belangrijkste onderdelen voor de promotie van een website. Back-links zijn de links tussen verschillende websites. Wanneer websites met een hogere rating verwijzen naar een andere website zal deze andere website een betere back-linking rating krijgen.

  • 2
    Anchor text (de tekst binnen een link) die is over-geoptimaliseerd:

    Penguin geeft aan dat de anchor tekst moet worden gebruikt in combinatie met ongeveer duizend links en niet worden gekoppeld aan websites die niet relevant zijn. Anders zal de website door Penguin afgestraft worden.

  • 3
    Te veel zoekwoorden in de content

    Google doet dit al een langere tijd, maar het wordt geaccentueerd in het Google Penguin algoritme. Websites die te veel zoekwoorden gebruiken in verhouding met de inhoud van de pagina zullen een lagere rangschikking krijgen.