Ga terug naar blog

Welke Logo Variaties Zijn er en Wat Onderscheidt ze van Elkaar?

Welke Logo Variaties Zijn er en Wat Onderscheidt ze van Elkaar?

Sta je op het punt om een nieuw bedrijf te beginnen? Of wil je jouw bestaande bedrijf “rebranden”?

Dan is jouw bedrijfslogo een belangrijk element om over na te denken. Een logo is een van de belangrijkste identiteitselementen van een organisatie; het logo is het voornaamste element dat mensen zullen herkennen. Het is dus belangrijk dat jouw logo overeenkomt met het imago dat je als bedrijf wil uitdragen.

Er zijn verschillende soorten logo's en deze logo's dragen allemaal een bepaald idee met zich mee:

  • Sjabloon logo

    De snelle en betaalbare aanpak, maar niet uniek en daarom afgeraden.

  • Geletterd logo

    Deze draagt een zakelijke en professionele stijl uit.

  • Symbolisch logo

    Een grafisch beeld van jouw bedrijf.

  • Persoonlijk logo (op basis van een schets)

    De beste keuze als je al een idee hebt hoe jouw logo eruit moet zien.

  • Persoonlijk logo (onderzoek)

    Laat ons bij Rocket Minds het beste logo voor jouw bedrijf onderzoeken en ontwerpen.

Moet mijn organisatienaam in mijn logo staan?

In de meeste gevallen raden we onze cliënten aan om de bedrijfsnaam bij het logo te plaatsen. Er zijn maar weinig bedrijven die het gelukt is om hun logo herkenbaar te maken met enkel een icoon of een symbool. In de praktijk is dit alleen gelukt door immense marketinginvesteringen en door al jaren op de markt te opereren. Succesvolle voorbeelden zijn het Nike symbool, het Windows icoon van Microsoft, en Absolut Vodka die de vorm van hun fles herkenbaar wist te maken door visuele marketingstrategieën gebaseerd op dezelfde vorm.

Logo Variaties en hun Verschillen | Rocket Minds
Logo kleuren

Hoe zit het dan met logo's die alleen bedrijfsinitialen gebruiken?

Dat hangt er voornamelijk vanaf hoe mensen een bedrijf onthouden en uitspreken. General Electric is bijvoorbeeld een lange naam, dus GE is een perfect logo omdat mensen het beschouwen als de bijnaam van het bedrijf. Hetzelfde geldt voor FedEx in plaats van Federal Express, of IBM voor International Business Machines. Dus hoe denk je dat mensen Minnesota Mining and Manufacturing zouden interpreteren? Om het gemakkelijker te maken, werd het simpelweg 3M Company - een naam die makkelijk te onthouden is.

Een bijnaam is hoe mensen je willen noemen en het heeft dusvaak geen zin om deze af te dwingen. Als mensen graag de volledige naam willen gebruiken, dan is dit de naam die jouw logo moet uitdragen. “Metropolitan Life” is “MetLife” geworden, maar “New York Life” zal altijd “New York Life” blijven.

Logo Variaties en hun Verschillen | Rocket Minds

Heb je vragen of wil je een offerte voor het (her)designen van jouw eigen logo of bedrijfsidenteit?

Neem dan contact met ons op of laat hier je contactgegevens achter zodat we jou kunnen terugbellen.