Typografie is de kunst en techniek omtrent de indeling van letters, woorden, nummers en andere symbolen. Het doel is om deze duidelijk, leesbaar en voornamelijk – in webdesign – aantrekkelijk te displayen. Ook al is typografie één van de meer uitdagende skills om je in te onderscheiden als het op webdesign en ontwikkeling aankomt, het meesteren van deze skill kan waardevoller zijn – zie de bovenstaande voorbeelden – dan je zou verwachten. Jammer genoeg vraagt deze complexe en veelgelaagde kunstvorm net om die extra tijd die er nooit blijkt te zijn in de IT wereld. Daarnaast is de directe relatie tussen typografie en de winstmarge vaak niet direct zichtbaar voor cliënten. Hierdoor blijven ze terughoudend om de benodigde extra tijd en geld voor deze “extra” laag in hun website vrij te maken.

Nicoleta Stati.

Nurture Digital

Het juiste gebruik van typografie kan echter een grote impact hebben en maakt een website boeiend en intrigerend voor haar bezoekers. Daarnaast geeft goed gebruik van typografie de uitstraling en sensatie van een echte artiest aan het werk. Vooral als je meer dan een simpelweg informerende of functionele website wil hebben, nodigt typografie – zoals gebruikt in de afbeeldingen van dit artikel – je bezoekers uit om je website te ervaren alsof ze door een museum vol esthetische architectuur lopen. Het effect? Deze ervaring zal geassocieerd worden met het merk van de website en verzekerd je ervan de zij opvalt ten opzichte van de concurrentie.

Kokopako

Type terms

, het blijft altijd belangrijk om de voornaamste functie van een website in gedachten te houden. Als de website voornamelijk gericht is op het simpelweg “online zijn” van een bedrijf of het verkopen van de bedrijfsproducten, dan zal te allen tijde een functionele en duidelijke aanpak de kern moeten blijven. Een simpele landingspagina met aandacht voor het totale design is prima voor het eerste doel, terwijl het tweede doel voldoende zal hebben aan een duidelijk gecategoriseerde webshop met accurate productafbeeldingen en beschrijvingen.

Design Embraced

Maar, als er een bereidheid is om (wat) meer te investeren in de bedrijfswebsite – misschien wanneer er felle concurrentie is – en er zekerheid nodig is dat de website er tussen uit springt, dan is het besteden van uiterste aandacht aan het design en de ontwikkeling van de website’s typografie een must! Deze toewijding aan het branden van je producten zal niet alleen vruchten afwerpen, maar je ook een trotse eigenaar maken.

Epicurrence Conference

Naast het indruk maken op potentiele klanten, cliënten en onze mededesigners, kan typografie ook een belangrijke rol spelen in het aandacht creëren voor een specifiek doel. Doelgroepen of onderwerpen die gestigmatiseerde of gemarginaliseerd zijn kunnen hiervan verlost worden om serieuze aandacht te stimuleren. De websites hieronder zijn goede voorbeelden die kunnen profiteren van de intrigerende werking die typografie opwekt.

Het blijft belangrijk om goed na te gaan of je website gepersonaliseerde typografie nodig heeft of hier überhaupt van kan profiteren. In essentie hoeft typografie niet uitgebreid of extravagant te zijn; soms zijn een paar nuances genoeg om dat vergenoegde gevoel van het navigeren door een goed ontwikkelde website op te wekken. Zorg er bovendien voor dat de typografie past in de huisstijl die je wil dat je bedrijf uitstraalt. Vervolgens kan de typografie die je website onderscheid dan gemakkelijk vertaald worden naar andere gepersonaliseerde artikelen zoals flyers, headers en uniforms.

Vintage Hope

Phosphene FX

Het bespreken van typografie design met professionals kan je helpen om een duidelijke beeld van de mogelijkheden voor jouw specifieke doel te geven. Wij bij RMinds staan altijd klaar om samen te brainstormen om het perfecte design voor jouw stijl te vinden.

Onze projecten

Onze projecten zijn representatief voor onze kerncapaciteiten en hier ziet u enkele succesverhalen waarin ze toegepast zijn in klantscenarios.