Teo studio

Typografie is de kunst en techniek omtrent de indeling van letters, woorden, nummers en andere symbolen. Het doel is om deze duidelijk, leesbaar en voornamelijk – in webdesign – aantrekkelijk te weergeven. Ook al is typografie één van de uitdagendere skills om je in te onderscheiden als het op webdesign en ontwikkeling aankomt, het meesteren van deze skill kan waardevoller zijn – zie de onderstaande voorbeelden – dan je zou verwachten. Jammer genoeg vraagt deze complexe en veelgelaagde kunstvorm net om die extra tijd die vaak ontbreekt in de IT-wereld. Daarnaast is de directe relatie tussen typografie en winstmarge vaak niet direct zichtbaar voor bedrijven. Hierdoor blijven veel mensen terughoudend om de benodigde extra tijd en geld voor deze “extra” laag in hun website vrij te maken.

Nicoleta Stati.

Nurture Digital

Het juiste gebruik van typografie kan echter een grote impact hebben en maakt een website zowel boeiend als intrigerend voor haar bezoekers. Daarnaast geeft goed gebruik van typografie de uitstraling en sensatie van een echt artiestenwerk. Vooral als je meer dan een simpelweg informerende of functionele website wil hebben, nodigt typografie – zoals gebruikt in de afbeeldingen van dit artikel – je bezoekers uit om je website te ervaren als een esthetisch architectuur. Het effect? Deze ervaring zal geassocieerd worden met jouw merk en zorgt ervoor dat je opvalt ten opzichte van de concurrentie.

Kokopako

Type terms

Toegegeven, het belangrijkste altijd is om de voornaamste functie van een website in gedachten te houden. Als de website voornamelijk gericht is op het simpelweg “online zijn” van een bedrijf of op het verkopen van de bedrijfsproducten, dan zal de functioneliteit en duidelijke aanpak te allen tijde de kern moeten blijven. Een simpele landingspagina met aandacht voor het totale design is prima voor het eerste doel, terwijl het tweede doel voldoende zal hebben aan een duidelijk gecategoriseerde webshop met accurate productafbeeldingen en beschrijvingen.

Design Embraced

Maar, als er een bereidheid is om (wat) meer te investeren in de bedrijfswebsite – misschien wanneer er felle concurrentie is – en er zekerheid nodig is dat de website er uitspringt, dan is de uiterste aandacht besteden aan het design en de ontwikkeling van de website typografie een must! Deze toewijding aan de branding van je producten zal niet alleen vruchten afwerpen, maar je ook een trotse eigenaar maken!

Epicurrence Conference

Naast het indruk maken op onze mededesigners en potentiele klanten en cliënten, kan typografie ook een belangrijke rol spelen in de aandacht vestigen op een specifiek doel. Doelgroepen of onderwerpen die gestigmatiseerd of gemarginaliseerd zijn kunnen hiervan verlost worden door serieuze aandacht te stimuleren. De websites hieronder zijn goede voorbeelden die kunnen profiteren van de intrigerende werking van typografie.

Het blijft belangrijk om goed na te gaan of je website gepersonaliseerde typografie nodig heeft en of die hier überhaupt van kan profiteren. In essentie hoeft typografie niet uitgebreid of extravagant te zijn; soms zijn een paar nuances genoeg om dat vergenoegde gevoel van goed doordachte en ontwikkelde website op te wekken. Denk er wel aan dat de typografie van jouw website moet passen bij de huisstijl van je bedrijf. Vervolgens kan de typografie van je website dan ook gemakkelijk vertaald worden naar andere gepersonaliseerde artikelen, zoals flyers, headers, kantoorspullen en uniforms.

Phosphene FX

Om een beter idee van de mogelijkheden van typografie design voor jouw website en/of huisstijl te krijgen, staan wij bij Rocket Minds altijd klaar om hier samen over te brainstormen. Dus, ben je geïnteresseerd om het perfecte design voor jouw bedrijfsstijl te vinden, neem dan nu contact met ons op voor een gratis introductiegesprek.

Onze projecten

Rocket Minds IT implementaties: Websites, (mobiele) applicaties, webshops, prijswinnende designs en digitale marketing.